Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:46:54Z
dc.date.available2013-03-12T09:46:54Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-02-22en_US
dc.identifier.citationDanielsen, Eva Marie. Arte tz'utujil. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16609
dc.description.abstractGjennom turistinformasjon og reiselitteratur profileres gjerne Guatemala som et land med stolte røtter til en eldre mayakultur. Modernitet, sosiale ulikheter, men også det multietniske aspektet er fraværende eller svært nedtonet. Særlig fremheves mayaruinene i Petén og dagens mayaer i høylandsområdet – og da spesielt deres vevde tekstiler og kommunespesifikke drakter. I denne oppgaven ser jeg på en nyere kunsttradisjon; oljemalerier, hvis temaer tar utgangspunkt i mayaindianerens skikker. Malesjangeren, ofte kalt primitivismo, oppstod uavhengig i tre landsbyer. En av disse er San Pedro La Laguna. Her har maletradisjonen blant annet blitt overført fra maler (maestro) til maler (elev), og det er derfor store likheter i valg av tema og komposisjon. Bildene males hovedsakelig for et eksternt publikum; kunstsamlere eller turister, og størrelse og form varierer etter hvem mottaker er. Jeg undersøker hvordan bildene forholder seg til dagliglivet og analyserer malernes diskurs rundt bildenes innhold og hvordan de ser sin egen rolle. Malerne ser bildene som et kommunikasjonsmiddel for å formidle aspekter ved egen kultur. For å gripe meningsaspektet ved bildene og dermed få en forståelse av faktorer som vektlegges i utforming av personlig og etnisk identitet er det nødvendig å plassere bildene i en større sosial og historisk kontekst. Dagens malere har utviklet en egen stil der det i tillegg til fokusering på forsvunne og levende tradisjoner, legges særlig vekt på utformingen av drakt. I San Pedro er det ytterst få som daglig bruker den lokale drakten. Mens språket er viktig for lokal identitet, sees drakt som den faktoren som, visuelt sett, klarest synliggjør etnisk tilhørighet. Ved å male drakt, men også ved å bruke drakt i ulike anledninger, representerer malerne sin lokale gruppe, Guatemalas mayaindianere og Guatemala som land.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleArte tz'utujil : kunst og kulturproduksjon blant en gruppe malere i San Pedro La Laguna, Guatemalaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-29en_US
dc.creator.authorDanielsen, Eva Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Danielsen, Eva Marie&rft.title=Arte tz'utujil&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16116en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo53308en_US
dc.contributor.supervisorArve Sørumen_US
dc.identifier.bibsys071362800en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16609/1/EvaxMariexDanielsenxxhovedfagsoppgavexsosant.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata