• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
  • Sosiologi
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
  • Sosiologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alternativ mat i alternative relasjoner : Om meninger , strategier og organisering i forholdet mellom produsenter og forbrukere i alternative matnettverk

Bergflødt, Sigurd
Master thesis
View/Open
alternativ.pdf (515.1Kb)
Year
2007
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17956

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Sosiologi [925]
Abstract
Oppgaven undersøker forholdet mellom produsenter og kunder i alternative markedskanaler på det norske matmarkedet. Til grunn for undersøkelsen ligger et syn på matmarkedet som et marked i endring, både i Norge og internasjonalt. Endringene kan blant annet tilskrives et motsetningsforhold mellom industrialisert jordbruk og matproduksjon, og en økt bevissthet og ønske om kvalitetsvarer fra forbrukernes side. Utviklingen og endringene plasseres innenfor rammene av Ulrich Becks teori om ”risikosamfunnet” og teoretiske bidrag om ”det refleksive moderne” (Beck m.fl.1994). I tillegg benyttes mer spesifikke bidrag på matfeltet fra bl.a. Murdoch og Miele (1999; 2004), som omhandler en ny estetisk tilnærming til mat og forbruk.

Undersøkelsen er en kvalitativ og eksplorativ analyse basert på Charles Ragins fremstilling av forskningsprosessen, kalt ”retroduksjon” (Ragin 1994). Datamaterialet består av åtte samtaleintervjuer med produsenter og distributører av fortrinnsvis økologiske produkter. De benytter alternative måter å produsere, distribuere eller selge sine produkter, og har en kortere verdikjede enn man finner i alminnelig supermarkedsdistribusjon. I analysen anlegges et produsentperspektiv. Forholdet mellom produsenter og kunder sees m.a.o. fra produsentenes ståsted.

Analysen viser at alternative matnettverk tilbyr nye former for tilknytning til mat og forbruk. Nettverkenes verdier og mål for virksomheten er bestemmende for hva som sees som viktig og hensiktsmessig i forholdet til kundene. Forholdet til kundene konstitueres hovedsaklig gjennom definering av sentrale begreper og kategorier. Analysen viser også at ”nærhet” til kundene er noe som kan ta flere former, blant annet gjennom elektroniske medier.

Analysens funn settes opp mot de teoretiske bidragene. Jeg drøfter blant annet nasjonale særegenheter ved ”sub-politics”- begrepet hos Beck, eventuell politisk forandringskraft i alternative matnettverk, samt ulike hensyn knyttet til verdier, profitt og konvensjonalisering av virksomheten.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy