Abstract
Denne rapporten er en case-analyse av tilrettelegging i små/mellomstore virksomheter. Case-virksomheten er Nille AS, et konsern som består av små enheter.
Undersøkelsen bygger på observasjon og intervjuer med butikksjefer og distriktssjefer i Nille, samt rådgivere ved NAV Arbeidslivsssenter i to fylker. Formålet er å beskrive hvordan butikksjefer i små enheter kan tilrettelegge i forbindelse med sykefravær, og hvordan de samarbeider med aktuelle hjelpere på feltet.
I analysen beskrives det hvordan små virksomheter tilrettelegger, med fokus på handlingsrom, arbeidsmiljø, nærværspress og grad av formalisering. Deretter diskuteres de viktigste av de interne og eksterne hjelperne: hovedkontor, distriktssjefer, NAV Arbeidslivssenter og utplasserte gjennom NAV Lokal.
Vi fant tre viktige suksessfaktorer i små virksomheters tilretteleggingsarbeid. Disse er å unytte styrken i nære relasjoner, god dialog, og felles konkrete mål. Rapporten viser også til tre utfordringer: begrenset handlingsrom, nærværspress og arbeidsmiljø.
Rapporten kaster lys over hvordan tilretteleggingsarbeid i små virksomheter kan fungere, og hvordan IA-samarbeidet eventuelt kan tilpasses slike virksomheter.