Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:25:57Z
dc.date.available2013-03-12T09:25:57Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-24en_US
dc.identifier.citationMoss-Iversen, Øyvind. Den kommunale skolelederen - Fra kunnskapsleder til avdelingsleder?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15110
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne oppgaven er ledelse i kommunal virksomhet. De senere år har ledelse i kommunal virksomhet fått økt oppmerksomhet. Nyere styringsformer i offentlig sektor setter andre krav til ledere. Blant annet har New Public Management reformer, som har ment å skape større rom for ledelse i offentlig sektor, skapt interesse for ledelse i offentlig sektor. Overgangen til konsernmodell i det kommunale tjenestesystemet skaper et mer helhetlig tilbud og innlemmer blant annet skolen i et mer strømlinjeformet byråkratisk system. Hvilke konsekvenser har det for mellomledere i skolen? Litteraturen om skoleledelse antyder at skolen har vært og er en særegen organisasjon i det kommunale systemet. En kunnskapsorganisasjon med et sterkt profesjonslaug, hvor det har vært lite rom for ledelse og hvor administrative oppgaver ikke har vært viktige for å oppnå organisasjonens mål. Endringer i den kommunale konteksten har skapt et mer strømlinjeformet byråkratisk system. Kan det endre mellomlederne i skolen sine oppgaver og lederstil? Gjør det at skolelederen blir mer lik andre kommunale mellomledere? Gjennom spørreundersøkelse er det samlet inn data blant mellomledere fra Asker og Arendal kommune. Undersøkelsen har undersøkt hvilke lederoppgaver lederne vektlegger. Gjennom variabler som bygger på Peter Northouse sin definisjon av ledelse, og ledertyper fra PAIE modellen utviklet av Torodd Strand, på bakgrunn av blant annet Ichak Adizes teorier om ledertyper, er det utviklet indekser som skal måle ulike ledertypers vektlegging av oppgaver. Oppgaven konkluderer med tre funn. Mellomlederne i kommunen er i ferd med å bli mer like, med hensyn til lederprofil. Den teoretiske antagelsen om at skolens særpreg som kunnskapsorganisasjon, skolens egne normer og forventninger til styring, ville fortsette å sette preg på skolen kan svekkes. Det kan synes som om særpreget er svakere enn hva teorien tilsier. Integratoroppgaver er høyest vektlagt blant alle mellomledere og indikerer at det teoretiske utgangspunktet ikke har klart å fange opp denne dimensjonen. Skolelederne skiller seg fra andre ledere ved at de er mindre entreprenørorienterte enn andre ledere.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen kommunale skolelederen - Fra kunnskapsleder til avdelingsleder? : En studie av skoleledelse i Asker og Arendal kommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-04-14en_US
dc.creator.authorMoss-Iversen, Øyvinden_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Moss-Iversen, Øyvind&rft.title=Den kommunale skolelederen - Fra kunnskapsleder til avdelingsleder?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24098en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo97194en_US
dc.contributor.supervisorHarald Baldersheimen_US
dc.identifier.bibsys10082479xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15110/1/Masteroppgavenovemberheltferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata