Abstract
Pressen, ofte omtalt som ”den fjerde statsmakt”, skal i prinsippet være et vern om den personlige friheten samt overvåke og påtale overgrep mot enkeltmennesker som blir begått av de tre andre statsmaktene. Et naturlig spørsmål; blir hvem verner den personlige friheten samt overvåker og påtaler overgrep mot enkeltmennesker som begås av den fjerde statsmakten?
Denne oppgaven ser nærmere på pressens selvjustisorgan, Pressens Faglige Utvalg, og uttalelsene PFU har avgitt i perioden 1995-2005.
Pressens Faglige Utvalg er opprettet av Norsk Presseforbund og har til formål å overvåke og fremme den etiske og faglige standard i norsk presse (trykt presse, nettpublikasjoner, radio og fjernsyn). Som et ledd i dette arbeidet, vurderer Pressens Faglige Utvalg klager over norsk presses atferd og avgir sine uttalelser som offentliggjøres. Utvalget kan også vurdere klager over institusjoners, organisasjoners og personers behandling av presse og pressefolk under deres utøvelse av sin informasjonsoppgave. Kompetanseområdet for Pressens Faglige Utvalg omfatter i prinsippet alle massemedier (vedtektene til PFU).
Oppgaven har en eksplorativ og problemidentifiserende tilnærming. Målet har vært å bli kjent med undersøkelsesobjektet og problemfeltet. Studien tar for seg alle publiserte uttalelser fra PFU i perioden 1995-2005 og gir svar på hvem som klager, hvilke typer aviser klages inn for PFU, hvilke stoffområdet klages det mot og hvem får medhold i brudd på god presseskikk.
Oppgavens første del har en detaljert gjennomgang av historien til Norsk Presseforbund, opprettelsen av PFU og Vær Varsom-plakaten. Dette fordi en gjennomgang av historikken vil gi et godt bilde av ulike presseetiske spørsmål som har blitt drøftet av aktørene underveis i prosessen. Oppgaven presenterer kort ordningen for vurdering av presseetikk i Sverige og Danmark da dette er to land det er naturlig for Norge å sammenligne seg med, og fordi den svenske modellen var med på å presse frem den norske Vær Varsom-plakaten. Oppgavens neste del beskriver dagens bilde med hensyn til NP og PFU. Fjerde del av oppgaven går nærmere inn på metodebruken. Oppgavens femte del presenterer de ulike resultatene fra datamaterialet. En siste del oppsummerer og konkluderer.