Abstract
I denne oppgaven har jeg intervjuet sentrale informasjonsmedarbeidere i partiene.
Problemstillingen: I hvilken grad og på hvilken måte arbeider og legger partiene opp en bevisst strategi, når det gjelder å få gjennomslag for sine standpunkter og saker i massemediene?
Kort konklusjon:
Å kartlegge hvordan partiene bruker virkemidler og jobber overfor mediene, kan fortelle noe om maktforholdet mellom partier og mediene. I I valgkampens hete kan vi lese at politikerne ofte klager over medienes makt, men min konklusjon er at mediene ikke er allmektige. Partiene har mange virkemidler å bruke overfor mediene for å få gjennomslag for sine saker. Mediene har spesielt liten innflytelse over det langsiktige arbeidet. Det er vanskelig å konkludere med hvor gjennomtenkte og detaljerte valg av strategier er hos partiene, men de er det i hvert fall til en viss grad. Kampen om oppmerksomhet og medienes dagsorden er nok heller en kamp med de andre partiene, enn med mediene.