dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:22:50Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:22:50Z | |
dc.date.issued | 2003 | en_US |
dc.date.submitted | 2003-11-06 | en_US |
dc.identifier.citation | Leiren, Runar Skjøstad. Norsk grunnlovskonservatisme. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/13250 | |
dc.description.abstract | Det er en opplest og vedtatt sannhet i norsk samfunnsliv at det eksisterer en særegen norsk grunnlovskonservatisme. Grunnlovskonservatismen er definert som at Stortinget har tradisjonelt vist motvilje mot å endre grunnloven uten der hvor det har vært nødvendig av praktiske grunner .
Oppgaven stiller spørsmål ved om den såkalte grunnlovskonservatismen er en myte eller en realitet. Det fremsettes en del hypoteser av kvantitativ og komparativ karakter for å besvare oppgavens problemstilling.
Det konkluderes med at grunnlovskonservatismen i stor grad er en konstruert myte, spesielt etter 1905. I unionstiden med Sverige ble grunnloven brukt aktivt for å fremme norske interesser, og ofte var disse interessene å ikke innføre nye grunnlovsbestemmelser som kunne gi svenskene mer makt.
Grunnloven endres relativt hyppig. Siden Norge ble uavhengig i 1905 er det fremsatt 419 grunnlovsforslag, 73 av disse er blitt vedtatt (17,4 %).
Et mål som brukes mye er endringsrate, det vil si antall endringer i grunnloven delt på antall år den har vært i funksjon. Den norske grunnloven har en endringsrate på 1,14 (1814-2001), og komparativt er dette en relativ høy endringsrate. Det går et tydelig skille ved 1905. Før 1905 er grunnlovens endringsrate 0,604, mens endringsraten etter uavhengigheten i 1905 er 1,684. Grunnlovens endringsrate er med andre ord nesten tre ganger høyere etter 1905.
Grunnloven har komparativt relativt vanskelige formelle endringsprosedyrer, men skiller seg ut ved å ha betraktelig flere endringer enn det som skulle forventes av en grunnlov med såpass kompliserte endringsprosedyrer. Oppgaven dokumenterer at de eldste og korteste konstitusjonene har færrest endringer.
Et interessant funn i oppgaven er hvor viktig det er hvem som fremsetter grunnlovsforslag. De forslagene som fremmes av regjeringen har større mulighet for å bli vedtatt enn de som fremmes av stortingspolitikerne.
Et annet interessant funn er at grunnloven i stor grad endres der den skal. Det som kan betegnes som grunnlovens rettighetskatalog endres i minst grad, mens blant annet valgreglene endres i større grad i takt med tidens krav. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Norsk grunnlovskonservatisme : myte eller realitet? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2004-01-26 | en_US |
dc.creator.author | Leiren, Runar Skjøstad | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::240 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Leiren, Runar Skjøstad&rft.title=Norsk grunnlovskonservatisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-7667 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 14500 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Bjørn Erik Rasch | en_US |
dc.identifier.bibsys | 04016182x | en_US |