Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:22:50Z
dc.date.available2013-03-12T09:22:50Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-11-06en_US
dc.identifier.citationLeiren, Runar Skjøstad. Norsk grunnlovskonservatisme. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/13250
dc.description.abstractDet er en opplest og vedtatt sannhet i norsk samfunnsliv at det eksisterer en særegen norsk grunnlovskonservatisme. Grunnlovskonservatismen er definert som at Stortinget har tradisjonelt vist motvilje mot å endre grunnloven uten der hvor det har vært nødvendig av praktiske grunner . Oppgaven stiller spørsmål ved om den såkalte grunnlovskonservatismen er en myte eller en realitet. Det fremsettes en del hypoteser av kvantitativ og komparativ karakter for å besvare oppgavens problemstilling. Det konkluderes med at grunnlovskonservatismen i stor grad er en konstruert myte, spesielt etter 1905. I unionstiden med Sverige ble grunnloven brukt aktivt for å fremme norske interesser, og ofte var disse interessene å ikke innføre nye grunnlovsbestemmelser som kunne gi svenskene mer makt. Grunnloven endres relativt hyppig. Siden Norge ble uavhengig i 1905 er det fremsatt 419 grunnlovsforslag, 73 av disse er blitt vedtatt (17,4 %). Et mål som brukes mye er endringsrate, det vil si antall endringer i grunnloven delt på antall år den har vært i funksjon. Den norske grunnloven har en endringsrate på 1,14 (1814-2001), og komparativt er dette en relativ høy endringsrate. Det går et tydelig skille ved 1905. Før 1905 er grunnlovens endringsrate 0,604, mens endringsraten etter uavhengigheten i 1905 er 1,684. Grunnlovens endringsrate er med andre ord nesten tre ganger høyere etter 1905. Grunnloven har komparativt relativt vanskelige formelle endringsprosedyrer, men skiller seg ut ved å ha betraktelig flere endringer enn det som skulle forventes av en grunnlov med såpass kompliserte endringsprosedyrer. Oppgaven dokumenterer at de eldste og korteste konstitusjonene har færrest endringer. Et interessant funn i oppgaven er hvor viktig det er hvem som fremsetter grunnlovsforslag. De forslagene som fremmes av regjeringen har større mulighet for å bli vedtatt enn de som fremmes av stortingspolitikerne. Et annet interessant funn er at grunnloven i stor grad endres der den skal. Det som kan betegnes som grunnlovens rettighetskatalog endres i minst grad, mens blant annet valgreglene endres i større grad i takt med tidens krav.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNorsk grunnlovskonservatisme : myte eller realitet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-01-26en_US
dc.creator.authorLeiren, Runar Skjøstaden_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Leiren, Runar Skjøstad&rft.title=Norsk grunnlovskonservatisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-7667en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo14500en_US
dc.contributor.supervisorBjørn Erik Raschen_US
dc.identifier.bibsys04016182xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata