Abstract
Denne oppgaven dreier seg om bruk av datalogging i fysikkundervisningen i videregående skoler. Oppgaven tar for seg følgende forskningsspørsmål:
1. Hvilke forutsetninger har fysikklærere for å bruke
datalogging konstruktivt i undervisningen?
2. Hvordan fungerer bruken av datalogging i fysikkundervisningen?
I arbeidet med denne oppgaven har jeg gjennomført en spørreundersøkelse og en fokusgruppe blant fysikklærere i videregående skole. Jeg har også utviklet to dataloggerforsøk og prøvd ut disse i 5 ulike elevgrupper med påfølgende fokusgruppe med elevene.
Etter at spørreundersøkelsen var gjennomført, utviklet jeg to dataloggerforsøk og prøvde disse ut i 2FY-klasser. Det ene av forsøkene handlet om hvile- og glidefriksjon, og det andre handlet om digitalisering av lyd. Forsøkene ble prøvd ut ved at en gruppe fysikkelever gjennomførte forsøkene foran resten av klassen. Mens elevene gjennomførte forsøkene ble skjermbildet til pc-en vist til resten av klassen på et lerret ved hjelp av en prosjektør. Jeg tok feltnotater mens elevene prøvde ut forsøkene, og etter forsøkene gjennomførte jeg fokusgrupper med frivillige elever – både de som gjennomførte forsøkene og tilskuerne.
Analysen av dataene fra spørreundersøkelsen og utprøvingen av dataloggerforsøkene har resultert i følgende hovedfunn og anbefalinger:
Hovedfunn:
- Fysikklærere har forholdsvis god tilgang til
dataloggerutstyr, men mange mangler ferdigheter i bruk av
utstyret og kunnskap om hvilke muligheter datalogging gir.
- Fysikklærerne mener at den største fordelen med datalogging
er at datalogging gjør det mulig å gjennomføre forsøk som
ellers ikke er mulige å gjennomføre. Den største ulempen med
datalogging er, slik fysikklærerne ser det, at ”Det er
vanskelig å forstå hva som skjer/fysikken forsvinner inn i en
svart boks”.
- Datalogging ser ut til å kunne øke elevenes forståelse av
fysiske fenomener, tolking av grafer og vitenskapelig metode.
- Datalogging tilfredsstiller på en god måte krav i læreplanen
om at elevene skal bruke digitale verktøy i
fysikkundervisningen.
Anbefalinger:
- Det er behov for etterutdanning av fysikklærere i bruk av
datalogging. Datalogging bør også være en del av
lærerutdanningen for fysikklærere. På denne måten kan
fysikklæreres ferdigheter i datalogging økes, og de kan
gjøres mer bevisste på hvilke muligheter som ligger i
datalogging.
- Det ser ut til å være viktig å introdusere datalogging
gjennom forsøk som er enkle både i forhold til teori og
forsøksoppsett, da datalogging er en ferdighet elevene må
tilegne seg på lik linje med andre lab-teknikker.
- Mekanikk ser ut til å være et særlig velegnet tema for
introduksjon av datalogging blant elevene.
- Lærerdemonstrasjoner kan utnyttes bedre når tid og
utstyrsressurser er knappe.
- Dataloggerutstyret kan utnyttes bedre til å utforske grafer
med elevene.