Hide metadata

dc.contributor.authorKjøstvedt, Monika
dc.date.accessioned2024-03-09T00:31:29Z
dc.date.available2024-03-09T00:31:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKjøstvedt, Monika. Feminisme på sosiale medier - En kvalitativ studie av den moderne feministiske bevegelsen på Instagram og TikTok. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/109353
dc.description.abstractFeminisme er et svært omdiskutert tema. På den ene siden argumenteres det at feminisme er stadig mer nødvendig, mens på den andre siden er noe av den oppfatningen at feminismens mål er oppnådd, og at det ikke lenger er behov for feministisk aktivisme. Blant teoretikere eksisterer det debatt om hvorvidt feminismen er inne i en fjerde bølge og at denne bølgen i all hovedsak foregår på internett. Til tross for striden om vi er inne i en fjerde feministbølge, er mye av bevegelsens problemstillinger til stede i sosiale medier. Hittil har det vært begrenset forskning på hvordan feminisme på sosiale medier påvirker unge voksne i Norge. Denne kvalitative intervjustudien undersøkte om, og i så fall hvordan, den moderne feministiske bevegelsen på sosiale medier påvirker unge voksne. For å svare på problemstillingen, ble det utviklet tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan tolker unge voksne feministisk innhold på Instagram og TikTok, og hva opplever de selv som feministisk innhold? 2. Har feminisme på Instagram og TikTok bidratt til økt engasjement blant unge voksne og har #MeToo-bevegelsen endret hvordan de uttrykker seg på Instagram og TikTok? 3. Hvordan mener feministiske aktivister at de selv har bidratt til utviklingen av feminisme på Instagram og TikTok? Studien tar utgangspunkt i åtte individuelle intervjuer med kvinner og menn i alderen 24-30. Intervjuene var semi-strukturerte og informantene ble spurt om deres holdninger til feminisme, tanker om feministisk innhold på Instagram og TikTok, samt om innholdet som konsumeres/produseres har skapt økt engasjement. Blant de intervjuede var det kun en som ikke identifiserte seg som feminist. Overordnet bekrefter denne studien at feminisme er utbredt på Instagram og TikTok. Samlet sett foreslår empirien at den feministiske bevegelsen på sosiale medier påvirker unge voksne i varierende grad. Informantens beskrivelser av hva de tolker som feministisk innhold viser seg å inkludere mangfoldsrelaterte tema som seksuell orientering, rasisme, mental helse og kvinnehelse, så vel som mer tradisjonelle spørsmål om likestilling mellom kjønn. For informantene var dette feministiske innholdet en kilde til engasjement, og de deltok aktivt ved å like, kommentere eller dele andres innhold. Funnene antyder videre at #MeToo-bevegelsen hadde minimal påvirkning på hvordan informantene uttrykker seg på Instagram og TikTok. Til slutt viser resultatene at feministiske aktivister, på sin side, har intensjoner om at deres innhold skal være lærerikt for andre og bidra til en positiv utvikling av den feministiske bevegelsen for øvrig.nob
dc.description.abstractFeminism is a highly debated topic. On the one hand, it is argued that feminism is increasingly necessary, while on the other hand, some are of the opinion that the goals of feminism are achieved and there is no longer a need for feminist activism. There is debate among scholars about whether feminism is in its fourth wave and whether this wave mainly takes place on the internet. Despite the dispute over whether we are in a fourth feminist wave, many of the movement’s issues are present in social media. To date, there has been limited research on how feminism on social media affects young adults in Norway. This qualitative interview study investigated whether, and if so, how the contemporary feminist movement on social media influences young adults. To answer the thesis statement, three research questions were developed: 1. How do young adults perceive feminist content on Instagram and TikTok, and what do they view as feminist content? 2. Has feminism on Instagram and TikTok contributed to increased engagement among young adults and has the #MeToo-movement changed how they express themselves on Instagram and TikTok? 3. How do feminist activists believe that they have contributed to the development of feminism on Instagram and TikTok? The study is based on eight individual interviews with women and men aged 24-30. The interviews were semi-structured, and the informants were asked about their attitudes towards feminism, thoughts about feminist content on Instagram and TikTok, as well as whether the content that is consumed/ produced has led to increased engagement. Among those interviewed, only one did not identify as a feminist. More generally this study confirms that feminism is widespread on Instagram and TikTok. Overall, the empirical evidence suggests that the feminist movement on social media affects young adults to varying degrees. The informants’ descriptions of what they interpret as feminist content turn out to include diversity-related topics such as sexual orientation, racism, mental health, and women’s health, as well as more traditional issues of gender equality. For the informants, this feminist content was a source of engagement, and they actively participated by liking, commenting, or sharing other people’s content. The findings further suggest that the #MeToo-movement had minimal influence on how the informants express themselves on Instagram and TikTok. Finally, the results show that feminist activists, for their part, have intentions that their content should be educational for others and contribute to a positive development of the feminist movement in general.eng
dc.language.isonob
dc.subjectFeminisme
dc.subjectsosiale medier
dc.subjectInstagram
dc.subjectTikTok
dc.titleFeminisme på sosiale medier - En kvalitativ studie av den moderne feministiske bevegelsen på Instagram og TikToknob
dc.title.alternativeFeminism on Social Media - A qualitative study of the modern feminist movement on Instagram and TikTokeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-03-10T00:30:27Z
dc.creator.authorKjøstvedt, Monika
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata