Abstract
Denne masteroppgaven går ut på å undersøke hvordan man kan designe seriøse spill kan designes til å fremme miljøengasjement blant ungdom. Ved å følge en forskning gjennom design-tilnærming med perspektiver fra materialitet, genereres kunnskap gjennom utforskende designarbeid. Studien presenterer designprosessen og refleksjoner rundt utviklingen av "Save my City!" - et seriøs spill som brukes til å undersøke hvordan vi kan designe interaktive seriøse spill for miljøengasjement. Ved å bruke metoder som observasjoner og intervjuer, har kvalitativ data blitt samlet om deltakere både innenfor og utenfor målgruppen. Gjennom å kombinere et praktisk og teoretisk fokus, er begreper fra teoretiske rammeverk adoptert i studien for å veilede og analysere designarbeidet. Å legge til rette for samarbeid og diskusjoner om relevante miljøtemaer har vært sentrale faktorer for å diskutere hvordan seriøse spill kan utformes for å fremme miljøengasjement. Denne avhandlingen bidrar til forskningen ved å diskutere hvordan slike seriøse spill kan brukes til å gi ungdom muligheten til å se sitt eget potensial for å gjøre en endring.