Hide metadata

dc.contributor.authorFraas, Anna
dc.date.accessioned2023-09-09T22:04:05Z
dc.date.available2023-09-09T22:04:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationFraas, Anna. Foresattes ambisjoner om jobb på vegne av egne barn med lett utviklingshemming. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104843
dc.description.abstractMange personer med utviklingshemming står i dag utenfor arbeidslivet, til tross for at vi vet hvilken betydning arbeidsdeltakelse kan ha for den enkelte (Dean et al., 2022; Gjertsen et al., 2021; NOU 2016:17; Sigstad &Garrels, 2022). Foresatte til personer med utviklingshemming er ofte involvert i deres barns overgang fra videregående skole til arbeid, og mange er medvirkende i valg og avgjørelser som tas i forbindelse med denne overgangen (Curle et al., 2021; Holwerda et al., 2015; Kramer et al., 2020; McMahon et al., 2020; NOU 2016:17; Wass et al., 2021). Dette masterprosjektet har undersøkt hvilke ambisjoner foresatte har på vegne av egne barn med lett utviklingshemming i forbindelse med deres overgang fra videregående skole til jobb. Formålet med masterprosjektet har vært å tilegne seg større forståelse, innsikt og kunnskap i forbindelse med den aktuelle tematikken. Masterprosjektet inngår som en del av forskningsprosjektet "Enklere overganger fra skole til arbeid for unge voksne med lett utviklingshemming" som ledes av Hanne Marie Høybråten Sigstad ved Institutt for spesialpedagogikk ved UiO. Hovedproblemstillingen for dette masterprosjektet har vært: "Hvilke ambisjoner har foresatte på vegne av egne barn med lett utviklingshemming i forbindelse med overgangen til jobb etter videregående skole?". For å belyse problemstillingen har følgende tre forskningsspørsmål blitt utledet: 1) På hvilken måte er foresatte involvert i forberedelsene til deres barns overgang fra videregående skole til arbeidslivet? 2) Hvordan opplever foresatte at skolen bidrar i tilretteleggingen for overgangen til jobb? 3) Hvilke erfaringer har foresatte i møte med skolesystemet og støttesystemet når det gjelder deres barns overgang fra videregående skole til arbeidslivet? Metode: Masterprosjektet er en kvalitativ undersøkelse med et vitenskapsteoretisk grunnlag inspirert av hermeneutikk og fenomenologi. Et semi-strukturert intervju ble brukt som datainnsamlingsmetode. Utvalget bestod av fire informanter og disse ble intervjuet hver for seg. Det ble tatt lydopptak av intervjuene før de ble transkribert og tematisk analysert. I presentasjonen av funn og analyse har masterprosjektet brukt Kvale & Brinkmann (2015) sine tre fortolkningskontekster: selvforståelse, kritisk forståelse basert på sunn fornuft og teoretisk forståelse. Resultater: Gjennom den tematiske analysen ble fire hovedtemaer utarbeidet: Ambisjoner om fremtid, Foresattes involvering gjennom hele skoleløpet, Skolens bidrag i tilrettelegging for overgangen til jobb og Foresattes erfaringer i møte med skolesystemet og støttesystemet. Resultatene viste hvordan foresatte hadde ulike ambisjoner på vegne av deres barns fremtid, men at ambisjoner om jobb og bolig var særlig fremtredende. Videre viste resultatene hvordan foresatte var aktivt involvert gjennom hele skoleløpet til deres barn. Resultatene viste også hvordan noen foresatte hadde positive erfaringer med skolens bidrag og tilretteleggingen for overgangen til jobb, mens andre hadde negative. Resultatene viste også at informantene hadde ulike erfaringer i møte med skolesystemet og støttesystemet, som foresatte til barn med lett grad av utviklingshemming. Konklusjon: Alle foresatte i masterprosjektet hadde klare ambisjoner om jobb på vegne av egne barn i forbindelse med overgangen til arbeidslivet. Likevel hadde foresatte ulike ønsker for hva slags type jobb dette skulle være. Noen hadde ønsker om ordinær jobb med utgangspunkt i at deres barn skulle kunne bidra som en ressurs i samfunnet. Andre hadde ønsker om tilrettelagt jobb, og noen hadde ikke reflektert over hva slags type jobb de ønsket for sine barn. Her var de foresatte mest opptatt av at en jobb tok hensyn til barnets eget utbytte, slik som at den kunne bidra til struktur i hverdagen eller være forebyggende for ensomhet. Likevel opplevde flere foresatte at det var utfordrende å få innfridd disse jobbambisjonene. De følte seg alene i forberedelsene til overgangen fra skole til arbeidsliv, og flere inntok roller som pådrivere for å hjelpe deres barn ut i arbeidslivet på egenhånd.nob
dc.language.isonob
dc.subjectForesatte
dc.subjectJobb
dc.subjectAmbisjoner
dc.subjectLett utviklingshemming
dc.subjectOverganger
dc.titleForesattes ambisjoner om jobb på vegne av egne barn med lett utviklingshemmingnob
dc.title.alternativeParents ambitions for work on behalf of their own children with mild intellectual disabilityeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-10T22:01:37Z
dc.creator.authorFraas, Anna
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata