Hide metadata

dc.contributor.authorTrolldalen, Mina Glenna
dc.date.accessioned2023-09-08T22:02:50Z
dc.date.available2023-09-08T22:02:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationTrolldalen, Mina Glenna. Læreres mangfoldsforståelse og undervisning. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104689
dc.description.abstractDenne studien søker etter å få bedre innsikt i lærernes forståelse av mangfold og egen praksis knyttet til undervisning om mangfold. Studien tar for seg temaet mangfold innenfor en kristen kontekst hvor det foreligger lite empirisk forskning. Gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer av fem ulike lærere har jeg undersøkt denne krysningen mellom mangfolds forståelse og praksis i en kristen kontekst. Alle lærerne beskriver mangfold som svært omfattende, men er samstemte om hvordan etnisitet og rasisme, religion og seksualitet utgjør sentrale temaer innenfor mangfold. Disse tre aspektene kan ifølge forskning være sensitive og kontroversielle temaer, men lærerne beskriver bare om hvordan etnisitet og seksualitet kan være sensitive temaer. De sentrale funnene er hvordan lærerne bruker ulike strategier i diskusjoner om etnisitet, religion og seksualitet. Lærerne uttrykker at det oppleves som mindre rom for uenighet om etnisitet og seksualitet, men om tro og livssyn oppfordrer de til bevisstgjøring og diskusjoner uavhengig av elevenes religiøse tilhørighet. Seksualitet er temaet flest lærere trekker frem som utfordrende å diskutere fordi det kan være et sensitivt tema for flere, og de ivaretakelse av enkeltelever. Her finnes det både lærere og elever med mer liberale og konservative verdisett, noe som kommer til uttrykk i hvordan de tilrettelegger for samtaler om transseksualitet og kjønnsmangfold. Lærerne beskriver hvordan det innenfor rasisme finnes tydeligere grenser hva slags ytringer de kan tillate i klasserommet. Her finnes et interessant motsetningsforhold om hvordan mindre rom for uenighet om etnisitet og rasisme, kan virke enten befriende eller utfordrende for enkelte lærere. Med utgangspunkt i lærernes utsagn om religion løfter jeg behovet for større bevisstgjøring i skolen om hvordan religion og identitet er sammensatt, og peker på hvordan det i den tråd med skolens oppgave å se mangfold som en ressurs. Det er avgjørende for å imøtekomme en mangfoldig elevgruppe, med stadig flere elever med ulike religiøse bakgrunner.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLæreres mangfoldsforståelse og undervisningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-09T22:00:18Z
dc.creator.authorTrolldalen, Mina Glenna
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata