Hide metadata

dc.contributor.authorSunde, Henrik Pettersen
dc.date.accessioned2023-09-07T22:00:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSunde, Henrik Pettersen. Kode rød - venstre radikalernes fremgang. En kvalitativ studie av Rødts profesjonalisering av valgkamper.. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104529
dc.description.abstractDenne masteroppgaven gir innsikt i hvordan Rødt arbeider strategisk med valgkamp, i lys av perspektiver på profesjonalisering. For å anlegge et helhetlig perspektiv på profesjonalisering av valgkamp fokuserer jeg på tre sentrale hoveddimensjoner som utgjør oppgavens analytiske rammeverk; budskap, kommunikasjonskanaler og organisering. Rødts valgkampbudskap skal først og fremst handle om forskjells-Norge. Valgkampene er med årene blitt profesjonell gjennom at de anvender og gjentar følelsesladde historier om enkeltskjebner og retorisk spissformulert språk som er tilpasset nyhetsmedienes rammer. Med streng budskapsdisiplin viser studien at Rødt har blitt et sterkt opposisjonsparti som ønsker å maksimere antall stemmer, selv om dette kan gå på bekostning av et overordnet politisk mål om en mer sosialistisk politikk. Videre har partiet utnyttet mulighetene som har kommet gjennom nye digitale kanaler og sosiale medier. Rødts valgkamper har gått fra å være desentralisert der lokallag gikk til valg på tilfeldige saker, til å bli sentralstyrt og delvis teknologidrevet med fokus på ett felles politisk prosjekt. Selv om Rødts valgkamper har blitt profesjonalisert, må det likevel bemerkes at den ikke er profesjonalisert i alle ledd. De benytter ikke all moderne teknologi som kunne gitt større grad av velgertilknytning. Videre er de lokale politiske organisasjonene langt fra like profesjonell som Rødt sentralt.nob
dc.description.abstractThis master's thesis provides insights into how the political party Rødt strategically approaches election campaigns, in light of perspectives on professionalization. To adopt a comprehensive perspective on the professionalization of election campaigns, the thesis focuses on three central dimensions that constitute the analytical framework of this study: message, communication channels, and organization. Rødt's election campaign message primarily revolves around social inequality in Norway. Over the years, their campaigns have become more professionalized by utilizing and repeating emotionally charged narratives of individual destinies and employing rhetorically impactful language tailored to the constraints of news media. Through strict message discipline, the study reveals that Rødt has evolved into a strong opposition party seeking to maximize the number of votes, even if this comes at the expense of an overarching political goal of achieving a more socialist policy agenda. Furthermore, the party has seized the opportunities presented by new digital channels and social media. Rødt's election campaigns have transitioned from being decentralized, with local sub groups of the party running on scattered issues, to being centrally coordinated and partially driven by technology, with a focus on a shared political project. Despite the professionalization of Rødt's election campaigns, it should be noted that not all aspects of the party have undergone professionalization. The party does not fully exploit all modern technologies that could enhance voter engagement. Moreover, the local sub groups are far less professionalized compared to Rødt at the central level.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKode rød - venstre radikalernes fremgang. En kvalitativ studie av Rødts profesjonalisering av valgkamper.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-07T22:00:42Z
dc.creator.authorSunde, Henrik Pettersen
dc.date.embargoenddate3023-06-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata