Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan ledere kan skape og legge til rette for kreativitet og idéarbeid i små og relativt nyetablerte organisasjoner. Nærmere bestemt har vi gjennomført kvalitative casestudier der vi undersøker lederne i tre kreative nisjeorganisasjoner. Felles for de tre organisasjonene er deres hyppige utvikling av ideer og vellykkede prosjekter som treffer en stor andel av Norges befolkning. Virksomhetene har vokst frem som et resultat av grunnleggernes personlige engasjement, kreative driv og ønske om å løse konkrete utfordringer i sine bransjer. Dette har resultert i tre organisasjoner preget av uformell struktur og tette vennskapsbånd, der kreativitet og skaperglede er hovedfokus. I tillegg står de tre organisasjonene i en unik posisjon grunnet stor oppslutning og synlighet i sosiale medier. De tre organisasjonene vi har studert er (1) Fæbrik, et sy-kollektiv som arbeider med å skape en grønnere klesindustri gjennom å inspirere og lære Norges befolkning til å sy sine egne klær. (2) Little Big Sister, som er managementet bak noen av Norges største artister, som har blitt en rollemodell i musikkbransjen grunnet sin unike evne til å ivareta og løfte frem sine artister. Til slutt kan (3) Nieu best beskrives som et klubbhus for norsk undergrunnshumor der de oppnår store resultater når det kommer til å løfte frem nye og unge talenter innen humorbransjen. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign og intervjuer av ledere, grunnleggere og medarbeidere i de tre organisasjonene, samt analyse av relevante podcaster og innlegg på sosiale medier, svarer studien på følgende problemstilling: “Hvordan kan ledere i kreative organisasjoner skape og legge til rette for idéarbeid og kreativitet?” Problemstillingen belyses gjennom et teoretisk rammeverk bestående av teorier om ledelse, kreativitet og organisasjonskultur. Disse teoriene og begrepene defineres og diskuteres i lys av oppgavens kontekst, nemlig kreative organisasjoner. De tre temaene er dessuten førende for våre intervjuer, presentasjon av funn, og diskusjon. Videre benytter oppgaven tre forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen. Disse er: (1) Hvordan kan teorien om tjenende ledelse brukes som forståelsesramme for lederne i de valgte organisasjonene? (2) Hva kjennetegner kulturene i de tre organisasjonene? (3) Hvordan skaper de tre lederne kulturer som legger til rette for idéarbeid og kreativitet? Gjennom studiens analyse kommer vi frem til at teorien om tjenende ledelse kan anses som en god forståelsesramme for lederne av Fæbrik, Nieu og Little Big Sister. Videre forstår vi organisasjonenes kulturer som førende for hvordan de ansatte jobber sammen med å utvikle sine ideer. Her fremstår det som at humor, nære relasjoner og idealistiske målsetninger er sentrale verdier som forener og inspirerer organisasjonenes medlemmer. Videre viser våre funn at lederne skaper kulturer som legger til rette for idearbeid og kreativitet ved å skape et trygt psykologisk klima for sine medarbeidere. Vi konkluderer med at ledernes tjenende tilnærming, og de kulturelle føringene dette medbringer, fremstår som en sentral årsak til organisasjonenes banebrytende ideer og slående resultater.