Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvilken rolle tillit spiller i ledelsen av kunnskapsarbeidere. I lys av teorier om tillit og hvordan tillitsrelasjoner mellom leder og ansatt oppstår, samt ulike perspektiver på ledelse, har oppgaven til hensikt å analysere betydningen av tillit for ledelse av kunnskapsarbeidere. Oppgaven diskuterer også hvilken rolle tillit og ledelse spiller inn på kunnskapsarbeidernes ønske om å bli i organisasjonen. Oppgaven tar utgangspunkt i enkelte perspektiver på hvordan tillit oppstår, samt ulike perspektiver på ledelse i moderne tid. Basert på idéen om at kunnskapsarbeidere utgjør en særegen arbeidsgruppe, ønsker jeg å se hvilken rolle tillit spiller i ledelsen av denne arbeidsgruppen. Oppgavens problemstilling presenterer seg slik: Hvilken rolle spiller tillit i ledelse av kunnskapsarbeidere? Og hvordan kan denne tilliten bidra til å beholde kunnskapsarbeiderne i organisasjonen? I tillegg til oppgavens overordnede problemstilling, har jeg utviklet to underliggende forskningsspørsmål som har til hensikt å bidra til å besvare problemstillingen i sin helhet. For å forstå hvilken rolle tillit spiller i leder-ansatt-relasjonen mellom kunnskapsarbeidere, fremstår det sentralt å etablere hvilken forståelse av tillitsbegrepet som legges til grunn hos kunnskapsarbeidere. Det fremstår også sentralt å identifisere hva kunnskapsarbeidere opplever som viktige aspekter i arbeidshverdagen. Deretter analyseres dette i lys av teorier om tillit og ledelse, for å forstå hvilken rolle tillit spiller i ledelsen av kunnskapsarbeidere og kunnskapsarbeidernes ønske om å bli i organisasjonen. De to forskningsspørsmålene presenterer seg slik: 1) Hvordan oppfattes begrepet «tillit» og hvilken betydning legges i tillit mellom leder og ansatt på arbeidsplassen? 2) Hva fremstår som viktige aspekter å ta hensyn til i ledelsen av kunnskapsarbeidere? Jeg utarbeidet disse forskningsspørsmålene med hensikt å strukturere analysen og til å svare på den overordnede problemstillingen. For å analysere hvilken rolle tillit spiller i ledelsen av kunnskapsarbeidere har jeg benyttet et kvalitativt forskningsdesign. Jeg har gjennomført dybdeintervjuer i én enkelt bedrift. Det har blitt gjennomført totalt tolv dybdeintervjuer med tre avdelingsledere og med tre tilhørende ansatte fra hver avdeling. Intervjuene ble gjennomført i Data Respons R&D Services, et teknologiselskap som leverer spesialisttjenester innen elektronikk og programvare. De ansatte jobber enten i interne utviklingsprosjekter på huset eller leies ut til kunder for å utvikle et produkt eller en tjeneste. Bedriften tilbyr altså konsulenttjenester innen utvikling og programmering. Oppgaven legger til grunn at utviklere og programmerere omfattes av begrepet kunnskapsarbeider. Slik brukes empirien til å generaliseres til den typen bransje. I analysekapittelet presenteres de viktigste funnene. Datamaterialet viste at organisasjonen var preget av et høyt nivå av tillit. Det fremsto også viktig for lederne å påpeke betydningen av tillit i bedriften. Det ble derfor viktig i analysen å presentere forståelsen av tillit de ansatte og lederne la til grunn. Å ta hensyn til oppfatningen av tillit som legges til grunn hos denne typen kunnskapsarbeidere, har dermed vært viktig for å forstå den helhetlige oppfatningen av tillit i organisasjonen. Funnene fra intervjuene ble samlet i tre kategorier. Disse kategoriene legger til grunn at tillit blant denne typen kunnskapsarbeidere forstås som en naturlig forutsetning på arbeidsplassen og i tillitsrelasjonen mellom leder og ansatt, en gjensidig forventning samt en tro på fag og kompetanse. Videre ble det tydelig at for å forstå hvilken rolle tillit spiller i ledelse av kunnskapsarbeidere var det grunnleggende å forstå hva som fremsto som viktig for denne typen kunnskapsarbeidere. Gjennom intervjuene var det flere aspekter som fremsto viktige, herunder ønsket om autonomi, støtte og veiledning, samt faglige utfordringer og utvikling. Disse aspektene ble retningsgivende for siste del av analysen som mer konkret orienterer seg rundt ledelsen av kunnskapsarbeidere. Her diskuteres funnene fra delkapittel en og to for å samle trådene og svare på problemstillingen i sin helhet. Diskusjonen belyser hvordan det i ledelsen av denne typen kunnskapsarbeidere er viktig å opptre støttende, lyttende og veiledende. Slik kan man skape økt tillit og styrke den ansattes ønske om å bli i organisasjonen. Samlet sett viser funnene fra min oppgave at begrepet tillit er svært sentralt i ledelsen av kunnskapsarbeidere. Analysen viser at tillit for denne typen kunnskapsarbeidere forstås som en naturlig forutsetning for leder-ansatt-relasjonen, en gjensidig forventning og en tro på fag og kompetanse. Aspektene som fremstår viktig for denne typen kunnskapsarbeidere er ønsket om autonomi, støtte og veiledning, samt faglig utvikling. En ledelse som orienterer seg etter de ovennevnte ønskene de ansattes ønsker i og opptrer støttende og lyttende, samt legger til rette for den ansattes utvikling er essensielt, både for å skape og opprettholde tillit, men også for å beholde kunnskapsarbeiderne i organisasjonen.