Abstract
Denne oppgaven ble skrevet i forbindelse med prosjektet «Språksterk». På bakgrunn av forskning som indikerer at det er utfordringer med tilbud av høykvalitet på språkarbeid i flerkulturelle bydeler i Oslo, har denne oppgaven undersøkt veiledning som en strategi for profesjonsutviklingsarbeid som bidrar til utvikling av høykvalitetsbarnehager. Det ble formulert en problemstilling for denne oppgaven: «hvordan utvikler veiledningsprosessen seg mellom PPT-mentorer og pedagogiske ledere med styrere i en flerkulturell barnehage, i en periode på ett år?». For å kunne svare på problemstillingen ble det utviklet tre forskningsspørsmål: 1) Ble veiledningen gjennomført over ett år med styrer og avdelingene til stede? 2) Hvordan har PPT-mentorene opplevd innholdet (refleksjonsnotat og video) av veiledningen med tanke på engasjement og deltagelse i gruppa i over ett år med mentorveiledning? 3) Hvilke spørsmål og dilemmaer har pedagogiske ledere hatt i forbindelse med «Språksterk» som har pågått over ett år? Oppgaven benytter seg av implementeringsteori med norsk barnehage i flerkulturelle områder som kontekst.