Abstract
Undersøkelsen tar utgangspunkt i innovasjonsprosjektet «Elevtilbakemeldingsverktøy (ET)». ET-prosjektets fremste formål er å utvikle en ny applikasjon for grunnskoleelevers tilbakemelding etter besøk fra Den kulturelle skolesekken (DKS). Fem elever på ungdomstrinnet og fire elever på barnetrinnet har deltatt i første utprøving av tilbakemeldingsverktøy. Utprøvingen bestod av ett verksted per trinn og påfølgende gruppeintervju. Verkstedet innebar visning av kortfilm som kulturell opplevelse og elevenes interaksjon med to ulike spørreskjemaer. Skjema 1 bygger på en struktur utformet i samarbeid med andre aktører i ET-prosjektet, og utgjør derfor denne undersøkelsens fokus. Undersøkelsens formål er å kunne informere fremtidige designvalg i ET-prosjektet. To sentrale funn knyttet til elevenes stillingtaking kan utgjøre særlig relevante bidrag i den videre designprosessen: Tilbakemeldingsverktøyet består av sekvenser som innebærer at elevene skal ta stilling til om de anbefaler eller ikke anbefaler kortfilmen de har sett, begrunne denne stillingen og reflektere kritisk gjennom å sortere egen begrunnelse. Analysen av elevenes ytringer peker i retning av at disse sekvensene er verdt videre utprøving. Når elevene på 10. trinn blir bedt om å ta stilling til ulike sekvenser i tilbakemeldingsverktøyet, gir enkelte elever uttrykk for at det er krevende å skille tilbakemeldingsverktøyet fra kortfilmen de har sett. I et forsøk på å støtte elevene i å skille ulike objekter i egen stillingtaking, bør fremtidige utprøvinger derfor etterfølge autentiske DKS-besøk.