Abstract
Sammendrag Tema for denne masteravhandlingen er forholdet mellom læreverkfremstillinger av islam og religiøse praktiserende muslimske elever tilknyttet spesifikke under-retninger i sunniislam sin forståelse av egen tro og praksis. Bakgrunnen for undersøkelsen er en antakelse om at læreverkenes fremstilling av islam er essensialistisk, monolittisk og etnosentrisk, uten å ta hensyn til erfaringsdimensjonen. Denne undersøkelsen er basert på en overordnet kvalitativ læreverksanalyse, som la grunnlaget for et kvalitativt semistrukturert livsverden intervju, om muslimske elever tilknyttet under-retningene Ahl-e-sunnat og Deoband sin forståelse av egen tro og praksis. Målet med undersøkelsen var å undersøke om disse elevene kjente seg igjen i læreverkfremstillingen av islam og mangfoldet innad i religionen. Avhandlingen er basert på den fortolkende antropologiske tilnærmingen som er utviklet av professor Robert Jackson (University of Warwick, England). Resultatene i undersøkelsen viser at disse muslimske elevene er uenige i flere av læreverkfremstillingene av islam. En årsak til dette er ulike perspektiver elevene har i forhold til læreverkene. Tradisjonsnivået i læreverkene er gjerne basert på et faglig utenfraperspektiv, mens disse elevene har et personlig innenfra perspektiv. Elevene bruker et hverdagslig språk når de omtaler sin religion og praksis, mens læreverkene er skrevet på et akademisk språk. Dette skaper avstand mellom fagstoffet i lærebøkene og elevenes tilgang til det. Disse muslimske elevene har et emosjonelt og sakralt forhold til egen religion og praksis, mens tilnærmingen i læreverkene er på et vitenskapelig og saklig nivå, noe som kan føre til ulike forståelser av de samme religiøse fenomenene. Undersøkelsen konkluderer med at ved å aktivt veksle mellom nivåene i den fortolkende antropologiske tilnærmingen i undervisningen, som betyr å inkludere gruppe- og individnivået også, kan representasjonen av islam bli mer virkelighetsnært. Ved å være oppmerksom på bruken av mengdeord i omtale av hvor mange som tilhører og praktiserer de ulike tradisjonene, kan læreverksforfattere og religionslærere, unngå å fremstille det komplekse fenomenet religion og det komplekse mangfoldet innad i religion som noe enkelt.