Abstract
Masteroppgaven tar for seg fenomenet langdistanseledelse og hvordan dette utøves i praksis. Studien tar utgangspunkt i et nordisk forsikringsselskap. Begrepet langdistanseledelse er et relativt nytt begrep, og brukes mest innen kommersiell virksomhet. Mens innen forskningslitteraturen brukes ofte betegnelsen distribuert ledelse for å beskrive samme fenomen. I denne oppgaven bruker jeg begrepet langdistanseledelse, og jeg definerer det som: ledere som leder medarbeidere som sitter fysisk og geografisk spredt fra lederen, og hvor lederen har personalansvar for medarbeideren.
Materoppgaven tar for seg utvalgte tema og belyser hvordan lederen handterer dem i et langdistanseforhold. Disse temane er motivasjon, teambygging og koordinering. Videre belyses IKT-verktøyene og hvordan disse best kan nyttes. Innen Computer Supported Cooperative Work [CSCW] har en forsøkt å kategorisere IKT-verktøy etter samhandlingsgrad. Variablene ”tid” og ”sted” i forhold til ”samme” og ”forskjellig” har vært brukt for kategoriseringen, men viser seg å være mangelfull i forhold til dagens IKT-verktøy. I denne masteroppgaven er det utledet en ny modell, kanal- og plattformkommunikasjonsmodellen [KPK-modellen], som gjør det lettere å plassere IKT-verktøy etter egenskaper. Kommunikasjonsprosessen mellom individ går via et ”medium”, og modellen deler mediet inn i en ”kanalmetafor” og en ”plattfommetafor”. Disse metaforene betegner ulike egenskaper ved IKT-verktøy, og dermed kategoriseres verktøyene inn under henholdsvis ”kanal” eller ”plattform”.
Studien viser at en med stor sikkerhet kan si at utfordringene ved langdistanseledelse ligger i de mellommenneskelige forholdene og lederoppgaver som er knyttet til disse (jf. meningsinnholdet for det engelske begrepet ”leadership”). Ledelse på distanse fordrer at en kan skape gode relasjoner og team, at en har oppfølgingsverktøy og IKT-verktøy for kommunikasjon. Et annet interessant resultat som kommer frem er at IKT-verktøy ikke egner seg som verktøy for personalledelse, om en ikke bygger opp et tillits- og relasjonsforhold. For at ledelse på distanse skal fungere krever det at medarbeiderne må være mer selvdrevne og selvstendige enn ved nærledelse.