Abstract
Denne masteroppgaven undersøker på et overhengende nivå hvordan spillmekanikker påvirker de sosiale komponentene i et Massively Multiplayer Online Role-Playing Game som World of Warcraft. For å bedre illustrere dette, er fokuset i oppgaven snevret ned til en kvalitativ undersøkelse i form av en virtuell etnografi av hvordan spillmekanikker sammen med sosiale aspekter bidrar til å skape sosial status og hierarkier i spillet. Sentralt i denne oppgaven er også å undersøke hvordan virtuell sosial status kan fungere som en motiverende faktor for spillere, og hvorfor de bruker så mye tid på spillet. Resultatet av studien viser at spillere har en trang til å vinne sosial status og stige i det virtuelle hierarkiet. Konkurransen over sosial suksess og anerkjennelse er en måte for spillere å hevde seg i et spill med tusenvis av andre spillere. Resultatene av studien viser også at sosial suksess i spillet kan medføre negative konsekvenser i tillegg til de mer positive
On an overall scale, this thesis investigates how game mechanics influence the social components of a Massively Multiplayer Online Role-Playing Game such as World of Warcraft. To better illustrate this, the focus has been narrowed down to a qualitative study in the form of a virtual ethnography of how game mechanics in correlation with social aspects create social status and hierarchies in the game. Central to this thesis is also exploring how virtual social status can function as a motivation for why players invest so much time in the game. The results of the study indicate that the desire to gain social status and to rise in the virtual hierarchy. The competition for social success and recognition is a way for players to assert themselves among the thousands of other players in the game. The results also indicate that social success in the game can entail negative effects in addition to the positive.