Abstract
Denne oppgaven studerer den semiotiske betydningen som ligger i systemlydene til Microsoft Windows. Lyder fra tre utgaver av Windows blir analysert: Windows 2000, Windows XP og Windows Vista. Formålet med analysen er å se hvordan betydningen har utviklet seg fra et system til et annet, og om lyddesignet er styrt av konvensjoner eller basert på kreative tilfeldigheter. I et bredere perspektiv forsøker oppgaven å besvare hvordan betydningen i lyd forhandles fram til brukeren opp mot samtidige inntrykk som skrift og bilde, og det drøftes hvilken rolle systemlyder kan spille for å gjøre et brukergrensesnitt mer forståelig. Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven ligger i at vi oppfatter lyd som objekter i bevegelse, og at bevegelsesinntrykkene kan knyttes opp mot en bestemt handling som har skjedd i brukergrensesnittet. Fra dette bevegelsesinntrykket kan det utledes en betydning i systemlyden, men denne betydningen eksisterer også multimodalt opp mot andre samtidige inntrykk.
In this thesis, system sounds from three versions of Microsoft Windows are analyzed semiotically in order to determine their signified meaning. The analysis includes system sounds from Windows 2000, Windows XP, and Windows Vista. The purpose of the analysis is to see if the sound design is bound by conventions or just based on creative coincidences. In a broader perspective, this thesis tries to answer how meaning is negotiated to the user in relation to juxtaposed text and image. The findings are then subject to a discussion about what role system sounds can play in order to make user interfaces easier to understand. The theoretical basis is the premise that we perceive sound as objects in motion, and that these images of movement can be connected to a specific action in the user interface. Not only do these images of movement allow signified meaning in the system sounds, but meaning can also be signified multimodally in relation to other juxtaposed modes of expression.