Abstract
Kaffe er en av verdens mest omsatte globale råvare. Lave og svingende priser for kaffe er en sentral utfordring for kaffeprodusenter i det global sør. I lys av dette har økt bevissthet omkring etisk handel hos sivilsamfunnet i det globale nord påvirket verdikjeder mellom produsentland og konsumentland til å ta ansvar for etisk handel. I denne oppgaven tar jeg for med det norske endemarkedet, hvor målet er å belyse utfordringer knyttet til ansvarstaking og etisk handel. Forskningsspørsmålet er dermed; «Hva er utfordringene i det norske kaffemarkedet overfor etisk handel og ansvarstaking?» For å svare på spørsmålet er det undergått en kvalitativ case-studie, på det norske kaffemarkedet, hvor to enheter undersøkes, den kommersielle kaffesektoren og spesialkaffesektoren. Datamaterialet baserer seg i stor grad på 8 utførte intervjuer med informanter fra de respektive sektorene, samt 1 sektoruavhengig informant. Datamaterialet er på sin side tematisk analysert, og informerer kartleggingen av ulike betingelser for kaffehandel i det norske endemarkedet. Studien trekker frem fire innkjøpskriterier; volum, smaksprofil, kvalitet og pris. Disse er sentrale elementer kaffe handles opp mot i det norske kaffemarkedet og skaper et rammeverk for å forstå og utforske brennerier og merkevarers aktørskap opp mot etisk handel. Denne studien konkluderer med tre hovedutfordringer knyttet til etisk handel og ansvarstaking; Utfordringer knyttet opp mot økt betaling i den kommersielle kaffesektoren i lys av volum, Risiko for rødvasking i spesialkaffesektoren, og Utilstrekkelig informasjonsgylt mellom brennerier og merkevarer på den ene siden og konsumenter på den andre siden.