Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T07:57:32Z
dc.date.available2013-03-12T07:57:32Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-06-08en_US
dc.identifier.citationRogne, Øyvind. Put your money where your mouth is. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/9919
dc.description.abstractHvordan kan man ta så gode gruppebeslutninger som mulig? Noen metoder som det anbefales å bruke er gruppediskusjon, Delphi-metoden og statistisk gruppe. Ingen av dem gjør hva gode metoder egentlig bør: Stimulere kritisk tankegang, la de som er mer smarte eller som har viktige opplysninger få mer innflytelse, eller å tilby insentiver. ‘Prediksjonsmarked’, er en slags måte å skaffe prediksjoner på ved å få folk til å inngå veddemål. Det har egenskapene som andre metoder mangler, noe som også leder til bedre prediksjoner. Noen eksperter har uttalt at prediksjonsmarkeder er utsatt formanipulasjon. For eksempel fra de sommåtte ønske å sabotere prediksjonene. Forskning tyder på at dette ikke stemmer. Det er i praksis vanskelig å manipulere markeder.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlePut your money where your mouth is : Prediksjonsmarkeders styrker og svakheter i lys av forskningen på gruppebeslutningstakingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-06-26en_US
dc.creator.authorRogne, Øyvinden_US
dc.subject.nsiVDP::420en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rogne, Øyvind&rft.title=Put your money where your mouth is&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19181en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo78351en_US
dc.contributor.supervisorGeir Kirkebøenen_US
dc.identifier.bibsys080980252en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/9919/1/Rogne.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata