Abstract
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker humor om kjønn og sex i e-post. Sentrale problemstillinger er: Hva er det som kjennetegner humor om kjønn og sex på internett, med hovedfokus på e-post? Hvilke former for relasjoner mellom internetts brukere understøttes når de sender hverandre denne type humor på e-post? Hvordan formes denne humoren av mediet den fremstilles i? Og hvordan kommer mediekonvergensen til uttrykk i humor om kjønn og sex i e-post? Oppgavens teoretiske grunnlag består av kjønnsteori, humorteori og teorier om konvergensprosesser i nye medier. Dette plasserer oppgaven i skjæringspunktet mellom kjønnsforskning, humorforskning og forskning på nye medier. Datamaterialet i oppgaven er tredelt. Jeg foretok først en spørreundersøkelse blant studenter som tok et fag om humor og medier, deretter intervjuet jeg seks av de spurte. I tillegg fikk jeg studentene til å sende meg eksempler på humoristisk e-post med tema kjønn og sex som de selv hadde mottatt. Den tilsendte e-posthumoren kan kategoriseres i seks kategorier for form og seks kategorier for innhold. Oppgaven søker også å se etter sammenhenger og korrelasjoner mellom e-postens form og innhold.
Abstract
This master thesis studies gender and sex humour in e-mails. Major subjects are: What characterizes such humour on the Internet, focusing on e-mails? What types of relations do occur between senders and receivers of such e-mails? How is this humour shaped by the medium it is represented in? How is the media convergence expressed in humour about sex and gender in e-mails? The theoretical basis of this master thesis relates to theories of gender, humour and convergence processes. The subject is worked out in the intersection between research in the fields of gender/sex, humour and new media. The data material is three folded: An inquiry based on a questionnaire among students studying humour and media, interviews with six of the students answering the questionnaire, and examples of gender and sex humour in e-mails sent to me by the students taking part in this study. The e-mails received are organised into six categories of form and six categories of content. My master thesis searches for connections and correlations between form and content in the e-mail material received.