Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie av kjøpsmodellen OBOS Bostart. I oppgaven undersøkes hvilke motiv OBOS har hatt for å lansere Bostart, og i hvilken grad Bostart fungerer etter sitt formål. Oppgaven gjennomgår teoretisk rammeverk kombinert med empiri fra intervjuer med sentrale eiendomsaktører og kjøpere av Bostart. På denne bakgrunn analyseres hvordan Bostart må forstås i sammenheng og samspill med historiske utviklingstrekk og samtidsutfordringer både politisk, organisatorisk og på markedsarenaen i boligforsyningen. Gjennom analyser av historiske trekk ved det norske boligregime og stiavhengighet, diskuteres begrensninger og muligheter for nye boliginitiativer på boligmarkedet og i boligpolitikken. Videre vil oppgaven undersøke hvordan Bostart bidrar til å løse etableringsutfordringene på boligmarkedet. Sentralt står identifisering og vurdering av karakteristikker ved kjøpere og deres mulige boligvalg. I denne oppgaven avdekkes flere årsaksforklaringer for lanseringen av OBOS Bostart. De siste års sterke prisutvikling på boligmarkedet i Oslo og medlemmenes økende forventinger til at OBOS tar et større ansvar for å løse etableringsutfordringene, har tvunget OBOS til å se på nye muligheter, både for å få inkludert flere inn i markedet og ut fra eget behov for større markedsandeler av kjøperne.Ved en slik kjøpsmodell har OBOS klart å senke terskelen for å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo, og de har samtidig klart å få utviklet nye rimeligere områder ved at mennesker har flyttet dit som følge av at de har brukt Bostart. OBOS har vist et engasjement i boligpolitikken ved sitt forslag til ny lovhjemmel i plan- og bygningsloven for å pålegge utbyggere en plikt til å selge en viss andel av sine boliger for salg med kjøpsmodeller. Det kan stille spørsmål om et slikt omdømmearbeid på sikt kan byttes inn i markedsfordeler For informantene har muligheten for raskere oppnåelse av boligdrømmen med egen bolig vært det viktigste. De har lagt mindre vekt på eventuelle negative aspekter ved kjøpsmodellen som OBOS tilbakekjøpsklausul og at boligen lå noe lengre bort fra sentrum. Informantene var også glade for å ha kommet bort fra det sosiale presset som ligger for å oppnå egen eiet bolig. Funn i oppgaven viser at informantene, tross bruk av kjøpsmodellen Bostart, fortsatt her en god gjennomsnittsinntekt eller får hjelp av sine foreldre. OBOS har gjennom Bostart i dag fått en mulighet til å hjelpe langt flere inn på boligmarkedet, selv om deres løsning ikke er nok til å hjelpe alle.