Abstract
Denne prosjektoppgaven benytter en spørreundersøkelse av medisinstudenter ved universitetet i Oslo til å avdekke medisinstudenters opplevelse av kardiologiundervisning og identifiserer ulike behov og forbedringsmuligheter i denne forbindelse. Videre er det i lys av undersøkelsen utarbeidet 30 øvingsoppgaver og 7 pasientkasuistikker samt en oversikt i temaet hjertesvikt som skal benyttes i e-læringsprosjektet CardioLearn. Oversikten og oppgavene er kvalitetssikret i gjeldende internasjonale retningslinjer for diagnostikk og behandling av hjertesvikt. I store trekk viste spørreundersøkelsen at studentene savner oversikt i alt fra enkeltforelesninger til kardiologien sett under ett og at de ønsker mer klinisk undervisning og smågruppeundervisning samt tilgang til eksamensrelevante øvingsoppgaver og pasientkasuistikker. På grunnlag av dette ble en oversikt, 30 øvingsoppgaver og 7 pasientkasuistikker i temaet hjertesvikt utarbeidet. Disse finnes i hvert sitt vedlegg og i dette dokumentet er det forklart hvordan de kan utformes og benyttes i læringsplattformen CardioLearn som skal være klar til uttesting våren 2022 og til mer rutinemessig bruk fra høsten 2022.
This project assignment uses a survey, answered by medical students at the University of Oslo, to uncover which needs and opportunities for improvement the cardiology teaching has, seen from the medical students` perspective. In light of the survey 30 exercises, 6 patient case histories as well as an overview of the topic “heart failure” have been prepared, all to be used in the e-learning project CardioLearn. Both the overview and tasks are quality assured in the current international guidelines for diagnosis and treatment of heart failure. Broadly speaking, the survey showed that students feel lack of overview in both individual lectures and cardiology as a whole, they also want more clinical teaching and small group teaching as well as access to exam-relevant exercises and patient case histories. Based on this, an overview, 30 exercises and 6 patient case reports on the topic of heart failure were prepared. These are found in separate appendices, while this document includes explanations of how they can be designed and used in the learning platform CardioLearn, which will be ready for testing in the spring of 2022 and for more routine use from the autumn of 2022.