• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilgjengelighet og kommunikasjon : En empirisk studie av bruk av kommunikasjonsteknologier

Øygard, Harald Torgerson
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2005
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10488

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for informatikk [3608]
Abstract
Denne oppgaven handler om bruk av kommunikasjonsteknologier i en distribuert forskningsgruppe. Mitt hovedfokus var å utforske hvilke kommunikasjonsteknologier som blir benyttet til hvilke formål, hvordan tilstedeværelse (eller presence) blir kommunisert med de eksisterende teknologiene og hvordan mobil instant messaging kunne passe inn som et nytt verktøy for kommunikasjon.

For å undersøke dette, benyttet jeg meg av litteraturstudier og empiriske undersøkelser. De empiriske undersøkelsene ble gjort ved å gjennomføre intervjuer, deltakende observasjon og passiv observasjon. Intervjuene og observasjonene ble gjort i forskningsprosjektet I-tema, som jeg er en del av. Intervjuene gjorde jeg med fire av de andre prosjektdeltakerne.

Teori om instant messaging, kommunikasjon, tilstedeværelsesoppmerksomhet og mobilitet tilegnet jeg meg gjennom litteraturstudier. Teorien og de empiriske undersøkelsene dannet bakgrunnen for diskusjonen rundt de 4 delspørsmålene som besvarte hovedproblemstillingen for oppgaven.

Det ble klart at ulike kommunikasjonsteknologier ble benyttet til ulike formål og at valget ble gjort utfra mange kriterier. Kriteriene strakk seg fra tidligere kommunikasjon, til informasjon om mottakers nåsituasjon og personlige preferanser. Eksempler på valg som ble tatt, var at SMS brukes hvis noe skal fort frem, men hvis det er viktig at noe kommer fort frem og man trenger å vite at beskjeden er mottatt, velges telefonsamtale.

Om mobil instant messaging passer inn i en distribuert forskningsgruppe og hvilken nytte de har av det, er ikke avklart. Undersøkelsene som er gjort viser at det sannsynligvis ville bli tatt i bruk og utforsket hvis de fikk tilgang til det.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy