Abstract
I kontrast til forklaringer om at utbredelsen av internett på 1990-tallet først og fremst innebar en kommersialisering av forskernes nettverksbaserte infrastruktur, foreslår denne studien at endringene kan forklares som en gryende popularisering av nettverksmedier og en sosiokulturell migrasjon av kunnskap om bruken av disse. Studien undersøker hvordan aktørene i Oslonett sirkulerte kunnskap om bruk av internett fra forskningsmiljøer til uerfarne brukere, og hvordan aktiv bruk av metaforer og analogier både forklarte kommunikasjonssystemets potensiale og ga mening til en ny medieteknologi. Etter en undersøkelse av aktørenes koblinger til informatikkmiljøet ved Universitetet i Oslo, deres vitenskapelige overbevisninger og personlige motivasjoner, analyserer studien hvordan disse oversatte og sirkulerte teknologisk kunnskap om avanserte dataspråk som på begynnelsen av 1990-tallet var nødvendig for å benytte internettjenester. Med en forståelse av internett som et sosioteknisk system, bestående av både mennesker og datamaskiner, klargjorde de også sosiale forventninger og kulturelle koder som rådet i «den globale landsbyen» som fram til tidlig 1990-tall hadde vært befolket av akademikere og dataeksperter. Viktigheten av å kunne avanserte dataspråk forsvant i stor grad med utviklingen av grafiske nettlesere og deres klikkbare ikoner og symboler. Disse kraftfulle semiotiske metaforene endret hvordan internett ble brukt, og dermed kravene til brukernes kompetanse, samtidig som verdensveven ble et multimedium. Fra å være en ren aksessleverandør utviklet Oslonett praksiser for mediepublisering, først i en rolle som nettpublisist, før de med en resultatservice fra Lillehammer-OL i 1994 også utforsket en redaktørrolle. Sterkt inspirert av internasjonale utviklinger framsto deres norske kontekst likevel sentral for tjenestene de produserte, og deres oppmerksomhet i det internasjonale nettsamfunnet og forskningsmiljøer indikerte at verdensvevens tidlige utvikling – heller enn å være en énveisoverføring av teknologi fra sentrum til periferi – var et komplekst samspill mellom varierende, lokale kulturer og internasjonale teknologi- og kunnskapsutviklinger. Gjennom det direktesendte underholdningsprogrammet Rondo på NRK bidro Oslonett til å akselerere omtalen av internett og verdensveven i dagspresse og kringkasting. Sammen med de øvrige prosjektene Oslonett var involvert i ble det gjort en stor innsats for å forklare nettet som et fysisk rom og gjøre det til et meningsfullt sted, både for uerfarne brukere og mellom forskere selv. I en prosess med en rekke kryssfertiliseringer, både mellom ulike forsknings-miljøer, mellom forskere og populærkultur, og mellom ulike medietyper, framsto aktørene i Oslonett som betydningsfulle for en gryende popularisering av nettmedier i Norge.