Abstract
Med denne masteroppgaven ønsker jeg å undersøke, avklare og kritisk vurdere demokratiforståelse som fenomen for lærerstudenter gjennom erfaringer som undervisere i prosjektet «Demokratilæring på Utøya». For å undersøke dette temaet har jeg nedfelt følgende problemstilling: «Hvordan har «Demokratilæring på Utøya» påvirket demokratiforståelsen til lærerstudenter som underviser i prosjektet?» For å løse denne oppgaven har jeg gjennomført et fokusgruppeintervju over Zoom med to lærerstudenter som underviser på Utøya. Fokusgruppeintervjuet som metode har åpnet opp for dybde og nyanserte innspill fra informantene. Ettersom jeg selv er lærerstudent som underviser i Demokratilæring på Utøya tilhører jeg undersøkelsens utvalg, og som kollega av utvalget medfører dette både fordeler og utfordringer. Uavhengig av om forskeren befinner seg på innsiden eller utsiden av utvalget, blir nøytraliteten viktig å ivareta uansett forskningsarbeid, - om man i det hele tatt kan være nøytral til enhver tid i henhold til forforståelse i møte med nye erfaringer. Teoriene som er trukket frem er forenelig med Demokratilæring på Utøyas formål, som sikter på å styrke demokratiske verdier, holdninger og ferdigheter som skal forebygge ekstremisme, antidemokratiske bevegelser og hatefulle ytringer. Med dette som utgangspunkt har jeg valgt å særlig vektlegge Deweys teori om demokrati som livsform, Freires prinsipper for dialog som undervisningsmetode, og Iversens «uenighetsfellesskap». Teoriene anvendes i diskusjonen for å analysere og drøfte funnene fra fokusgruppeintervjuet. Datamaterialet tilsier at demokratiforståelsen til lærerstudentene har blitt mer nyansert i kraft av å undervise på Utøya. Det kommer frem at demokrati som livsform, viktigheten av dialog og uenighetsfellesskap har gått fra å være abstrakt til mer konkret, sammenlignet med tidligere. Utstyrt med undervisningsmetoder føler informantene seg mer rustet til å diskutere sårbar tematikk på skolen, og i livet generelt. Med en mer nyansert forståelse er det kanskje ikke lettere å finne svar på store spørsmål, men terskelen for å diskutere og skape mening rundt dem er lavere enn før.