Abstract
I Oslo sin kommuneplan for 2019 står det at kommunen står overfor mange utfordringer som krever innovasjon og organisatoriske grep, hvor integrering og inkludering er en stor del av det. På arbeidsplasser i Oslo, spesielt innenfor bygg- og anleggsbransjen er dette en stor utfordring. I Norge er det 8-9% kvinner som jobber i bygg- og anleggsbransjen hvor ca. 2% av de er fagarbeidere. I en by som Oslo hvor det er kvinneoverskudd, er det få kvinner som både søker seg til bygg- og anlegg, og jobber som fagarbeidere. For å finne ut av hvorfor det er få kvinner som jobber innenfor bygg- og anleggsbransjen i Oslo, og hvilke utfordringer kvinner og jenter møter både på skolen og arbeidsplassen må man ta et steg tilbake, til de elevene som faktisk søker seg til bygg. I 2020 var det ni jenter som søkte seg til bygg- og anlegg på videregående skoler i Oslo, som er en økning fra fem jenter året tidligere. I et halvt år fulgte jeg noen av disse jentene på en skole i Oslo for å finne ut av motivasjonen deres, blant deres medelever, og hvilke utfordringer jenter på byggfag kan møte. Dette er en antropologisk oppgave som handler om hvilke utfordringer jenter møter som begynner på bygg i Oslo, og berører temaer slik som kjønn, tilhørighet og maskulinitet.