Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilke opplevelser togreisende legger vekt på i forbindelse med lengre togreiser. Ved å involvere deltakere fra målgruppen i å utforske designmuligheter i en digital designprosess, undersøker jeg hvordan man kan støtte opp om opplevelsene deltakerne legger vekt på med design. Oppgaven benytter seg av en deltakende design-tilnærming. Utgangspunktet er en undersøkelse av problemene togpendlere opplevde ved tjenestetilbudet, men det endret seg til å undersøke fritidsreisende da jeg så at opplevelser ved lengre togreiser ga et mer spennende designrom. Seks prosjektdeltakere ble rekruttert med passiv online rekruttering via Facebook, og de har vært med på ulike designaktiviteter gjennom prosjektet. Ønsker, innspill, idéer og designforslag som deltakerne har artikulert i løpet av designprosessen har dannet grunnlaget for å utforme prototyper i to iterasjoner. Gjennom forskningsprosjektet har jeg funnet ut at deltakerne er opptatt av opplevelsen av å være underveis på en togreise, da de foretrekker å oppfatte endring i tid og strekning. For å involvere togreisende i en digital designprosess har det vært nødvendig å tilrettelegge deltakelse og designmetoder slik at de kan gjennomføres digitalt.