dc.date.accessioned | 2021-08-21T15:14:42Z | |
dc.date.available | 2021-08-21T15:14:42Z | |
dc.date.created | 2021-08-17T12:45:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Gilje, Øystein . På nye veier: læremidler og digitale verktøy fra kunnskapsløftet til fagfornyelsen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2021, 102(2), 227-241 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/86879 | |
dc.description.abstract | I Norge har nå over seks av ti elever i grunnskolen en egen digital enhet, og i videregående skole har elevene hatt det i over ti år. Denne artikkelen viser at verken forskningen på en-til-en-klasserommet eller læremiddelforskningen har studert læremidler og digitale verktøy i sammenheng. Artikkelen tilbyr et rammeverk for å belyse endringer i både læremiddelkulturen i samfunnet og læremiddelpraksisen i klasserommet. Basert på observasjon av 54 undervisningsøkter viser artikkelen hvordan lærebøker og andre papirbaserte læremidler i liten grad blir brukt i klasserom der elevene produserer med digitale verktøy. I tillegg viser analysen at lærere organiserer læremidler og andre kilder ved hjelp av samarbeidsverktøy som OneNote. | |
dc.language | NB | |
dc.title | På nye veier: læremidler og digitale verktøy fra kunnskapsløftet til fagfornyelsen | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Gilje, Øystein | |
cristin.unitcode | 185,18,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1926614 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk pedagogisk tidsskrift&rft.volume=102&rft.spage=227&rft.date=2021 | |
dc.identifier.jtitle | Norsk pedagogisk tidsskrift | |
dc.identifier.volume | 105 | |
dc.identifier.issue | 02 | |
dc.identifier.startpage | 227 | |
dc.identifier.endpage | 241 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-02-10 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-89514 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/86879/1/Gilje_NPT_02_2021.pdf | |
dc.type.version | AcceptedVersion | |