Hide metadata

dc.date.accessioned2021-08-21T15:14:42Z
dc.date.available2021-08-21T15:14:42Z
dc.date.created2021-08-17T12:45:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGilje, Øystein . På nye veier: læremidler og digitale verktøy fra kunnskapsløftet til fagfornyelsen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2021, 102(2), 227-241
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/86879
dc.description.abstractI Norge har nå over seks av ti elever i grunnskolen en egen digital enhet, og i videregående skole har elevene hatt det i over ti år. Denne artikkelen viser at verken forskningen på en-til-en-klasserommet eller læremiddelforskningen har studert læremidler og digitale verktøy i sammenheng. Artikkelen tilbyr et rammeverk for å belyse endringer i både læremiddelkulturen i samfunnet og læremiddelpraksisen i klasserommet. Basert på observasjon av 54 undervisningsøkter viser artikkelen hvordan lærebøker og andre papirbaserte læremidler i liten grad blir brukt i klasserom der elevene produserer med digitale verktøy. I tillegg viser analysen at lærere organiserer læremidler og andre kilder ved hjelp av samarbeidsverktøy som OneNote.
dc.languageNB
dc.titlePå nye veier: læremidler og digitale verktøy fra kunnskapsløftet til fagfornyelsen
dc.typeJournal article
dc.creator.authorGilje, Øystein
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1926614
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk pedagogisk tidsskrift&rft.volume=102&rft.spage=227&rft.date=2021
dc.identifier.jtitleNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.identifier.volume105
dc.identifier.issue02
dc.identifier.startpage227
dc.identifier.endpage241
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-02-10
dc.identifier.urnURN:NBN:no-89514
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0029-2052
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/86879/1/Gilje_NPT_02_2021.pdf
dc.type.versionAcceptedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata