Abstract
Et arbeidsmiljø består at ulike personer med ulik personlighet og ulike ferdigheter. Ikke sjeldent hører man om konflikter blant ansatte i samme arbeidsmiljø. I denne oppgaven undersøkes det om en spesiell metode for å lage trivselsregler kan forebygge konflikt og skape større åpenhet for å gi og ta tilbakemeldinger. I oppgaven er det beskrevet hvordan denne metoden eller prosessen for å lage trivselsregler er utviklet. Det er benyttet kvalitativ metode for å undersøke prosessen og effekten av den i tre ulike arbeidsmiljøer. Oppgaven beskriver hva som kjennetegner godt og dårlig arbeidsmiljø. Resultatene i denne studien viser at et godt arbeidsmiljø er et miljø som gir den enkelte trygghet. Oppmerksomhet på kollegaer rundt seg og måten man tar imot tilbakemeldinger er to av de viktigste faktorene for å skape et trygt arbeidsmiljø. Denne studien viser at det å bruke metoden som beskrevet i denne oppgaven for å inkludere medarbeidere i utviklingen av trivselsregler har en positiv effekt på å skape mer trygghet. Det kommer til uttrykk ved at man blir mer oppmerksom på hva slags atferd som er ønsket, noe som også gjør det lettere å si fra til kollegaer om man beveger seg utenfor det som oppleves som positiv atferd.