Abstract
Før syntetiske fargestoffer ble introdusert på 1800-tallet var indigotin et av de mest bestandige og anvendte blå plantefargestoffene. Indigotin fremstilt av vaid hadde vært brukt av vikingene, og Unn Plather påviste den eldste kjente bruken av indigotin i oljemaling på norske alterfrontaler fra 1200- og 1300-tallet. Med koloniseringen og globaliseringen fulgte økt handel med nye fargestoffer. Tropisk indigo ble en viktig kilde for fremstilling av indigotin. I løpet av 1700-tallet var det en økt vareimport til Norge. Importen og bruken av vaid og indigo er i denne oppgaven studert ved hjelp av digitaliserte transkriberte varelister fra tollistene og gjennom studier av samtidslitteratur. Varelistene viser at vaid praktisk talt ikke ble importert til Norge på 1700-tallet, og litteraturstudier og topografiske beskrivelser støtter opp under at vaid ikke var nevneverdig i bruk. Derimot viser varelistene at indigo ble importert i stadig større mengder på 1700-tallet. Indigoimporten kan deles inn i fire tidsperioder. Den første indigoperioden frem til 1746 viste en lav og relativt stabil import. Indigo var et kostbart fargestoff som ble kjøpt i byene av de meste velstående og brukt til hjemmefarging av finere klær. I andre indigoperioden fra 1746 til 1751 økte indigoimporten mer enn 30 ganger. Denne økningen sammenfaller med økt eksport av tørrfisk og klippfisk. Dette kan indikere at den økte indigoimporten ikke nødvendigvis var en følge av økt etterspørsel, men en konsekvens av at handelen tok seg opp etter en lengre krisetid. Den tredje indigoperioden fra 1751 til 1786 viste en ny stabil årlig indigoimport, hvilket tyder på stabil tilbud og etterspørsel. Det tilkom flere fargere og tekstilfargingen ble delvis organisert. Fargebøker og annonsering i aviser gjenspeilet også økt bruk av indigo. At indigo ble brukt til farging av ull og bomull sees tydelig ved at kurvene over importert mengde ull og bomull følger samme forløp som importkurven for indigo. I den fjerde indigoperioden fra 1786 til 1794 økte indigoimporten med en faktor på 3,2. Slutten av 1700-tallet representerer en periode hvor økt handel ga økt tilbud. Industriøs virksomhet og økt iøynefallende forbruk bidro også i Norge til økt fargeprakt på klær, økt bruk av interiørdekorasjon og økt interesse for maleri. Denne studien av indigoimporten viser samspillet mellom økt nasjonal og global handel og økt bruk av tropisk indigo i Norge, og hvordan et luksusprodukt fikk økt tilgang til flere lag i befolkningen. Økt import, distribusjon og bruk av indigo gir nyttig informasjon om import- og forbruksmønster på 1700-tallet. Masteroppgaven viser at indigo kan tjene som en mønstervare til å belyse deler av utviklingen av det norske forbrukersamfunnet.
Before synthetic dyes were introduced in the 19th century, indigotine was one of the most widely used blue pigments. Indigotine made from woad had been used by the Vikings, and Unn Plather has proven the earliest known use of indigo in oil paintings on Norwegian altar frontals from the 14th century. Colonization and globalization resulted in trade in new dyes, and tropical indigo became an important source for the production of indigotine. During the 18th century, there was an increased import of goods to Norway. The import and use of woad and indigo during the 18th century has been studied in this thesis using digitized transcribed lists of goods from customs lists and by studying contemporary literature. Woad was virtually not imported to Norway in the 18th century, and literature studies and topographical descriptions support that woad was not significantly used. On the other hand, data from customs lists show that indigo was imported in increasing quantities during the 18th century. Indigo imports can be divided into four time periods. The first indigo period up to 1746 showed a low and relatively stable import. Indigotine was an expensive dye that was purchased in the cities by the most affluent people and used for home dyeing of finer fabrics. During the second indigo period from 1746 to 1751, the indigo import increased more than 30 times. This increase coincides with increased exports of stockfish and clipfish. This may indicate that the increased indigo imports were not necessarily a consequence of increased demand, but were probably a consequence of increased trade. The third indigo period from 1751 to 1786 showed a new stable annual indigo import pattern, indicating stable supply and demand. Professional dyers appeared and textile dyeing was partly organized. Color books and newspaper advertising also showed an increased use of indigo. Imports of wool and cotton followed similar import curves as for indigo, reflecting the use of indigo in coloring such textiles. In the fourth indigo period from 1786 to 1794, indigo imports increased by a factor of 3,2. The end of the 18th century represents a period in which increased trade led to increased supply. The industrious revolution and increased conspicuous consumption contributed also in Norway to increased dyeing of textiles, increased use of interior decoration and increased interest in painting. This study of indigo imports discusses the interaction between increased national and global trade and the increased use of tropical indigo in Norway. It demonstrates how a luxury product gained increased access within the population. Increased imports, distribution and use of indigo provide useful information about the import and consumption patterns in the 18th century. This thesis shows that indigo can serve as a key to the understanding of the development of the Norwegian consumer society.