Hide metadata

dc.contributor.authorMyrvold, Mari Sørlie
dc.date.accessioned2021-01-19T23:46:45Z
dc.date.available2021-01-19T23:46:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMyrvold, Mari Sørlie. “Jeg ser jo det at jeg har blitt min far opp av dage” En kvalitativ studie med søkelys på foreldres forståelse av seg selv og sin rolle som forelder etter å ha deltatt på emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST). Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/82393
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Det er stort behov for at barn som strever fanges opp og får den hjelpen og støtten de trenger. Faktorer hos forelderen selv er vist å være betydningsfulle, både for barnets utvikling og i barnets behandling, og flere foreldreveiledningsprogrammer er opprettet i den hensikt å blant annet trygge og styrke foreldre. Denne studien ser nærmere på foreldre som har deltatt på emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST); et relativt nytt foreldreveiledningsprogram som fremdeles er i startfasen i Norge. Det er fremdeles behov for forskning på foreldreveiledning som felt, spesifikt etterspørres mer kunnskap om foreldre som deltar. Denne studien har som formål å bidra med kunnskap om foreldres selvforståelse og forståelse av sin rolle som forelder etter å ha deltatt på EFST. Metode: Oppgaven baserer seg på oppfølgningsintervjuer utført med foreldre i forbindelse med deltagelse i en studie gjort på EFST i Norge, som forventes publisert i løpet av 2020 (Ansar, 2018). Vårt datamateriale bestod av transkriberte intervjuer fra dette prosjektet. I vårt arbeid med intervjuene er det blitt gjort en fortolkende fenomenologisk analyse (Smith, Flowers & Larkin, 2009), og vi har tatt utgangspunkt i Malteruds (1993, 2001) retningslinjer for kvalitativ forskning. Seks av femten intervjuer ble utvalgt på bakgrunn av ønske om kjønnsbalanse og innholdsmessig rikdom. Resultater: Analysen av materialet resulterte i fem kategorier av selvforståelser: Påvirket av egen oppvekst, ansvarstagende, fleksibel, aksepterende og å være en som ikke får til ønsket endring i rollen som forelder. Disse kategoriene blir illustrert ved hjelp av en modell og funnene belyses fra ulike teoretiske forståelsesrammer. Majoriteten av foreldrene kan forstås til å erverve en innsikt om egen oppveksts betydning for deres nåværende foreldrestil, som virker å være motiverende for handling. Dette funnet sammenlignes med funn fra andre kvalitative studier. Konklusjon: Det å se sin foreldrestil i lys av egen oppvekst og tidligere generasjoners påvirkning virker å være en viktig refleksjon for flere foreldre som deltar i foreldreveiledningsprogrammet. Flere kan oppleve dette som en erkjennelse og innsikt, som motiverer til å bryte mønstre og endre atferd. Det konkluderes også med at det er behov for mer forskning på de foreldre som gjennomfører kurset, men som likevel opplever å ikke få det til. Våre funn bør tas høyde for i nyere utforminger av foreldreveiledningsprogrammet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectEmosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST). Selvforståelse. Rolle. "Transgenerasjonell overføring". Generasjonsforebygging. Stolarbeid. EFT.
dc.title“Jeg ser jo det at jeg har blitt min far opp av dage” En kvalitativ studie med søkelys på foreldres forståelse av seg selv og sin rolle som forelder etter å ha deltatt på emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST)nob
dc.title.alternative"I see now that I´ve become my own father" A qualitative study of parents understanding of themselves and their role as a parent after emotion focused skills training for parents (EFST)eng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2021-01-20T23:46:05Z
dc.creator.authorMyrvold, Mari Sørlie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85258
dc.type.documentHovedoppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/82393/1/August-Schartau---Mari-S-rlie-Myrvold-H-st-2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata