Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan barnets kjønn og foreldreroller virker på foreldres sosialisering av barnets internaliserende og eksternaliserende emosjoner. Emosjonsregulering og emosjonell kompetanse utvikles fra tidlig alder i samspillet med foreldre, og har stor betydning for senere psykososial tilpasning. Ifølge Gottman og kollegers tilnærming til emosjonell kompetanse, vil foreldre med en emosjonsveiledende (veiledende) stil se barnets emosjonsuttrykk som en mulighet for nærhet og læring, som igjen knyttes til positive utfall for barnet. Foreldre med en emosjonsunnvikende (unnvikende) stil oppfatter negative følelser hos barnet som unødvendige og skadelige, noe som assosieres med negative utfall for barnet. Sosialisering innebærer en overbringelse av samfunnets konvensjoner og verdier – herunder kjønnsstereotypiske holdninger knyttet til emosjoner. Denne oppgaven undersøker tre problemstillinger med bakgrunn i disse temaene. Den første er i hvilken grad foreldres emosjonssosialisering er påvirket av barnets kjønn, i henhold til stereotypier om eksternaliserende og internaliserende emosjoner. Den andre problemstillingen er i hvilken grad det er forskjeller i emosjonssosialisering mellom mor og far, og den tredje i hvilken grad forskjeller i emosjonssosialisering mellom fedre og mødre er påvirket av barnets kjønn. Undersøkelsen tar utgangspunkt i Baseline-data fra Norwegian Tuning in to Kids effektivitetsstudie (N-TIK) ved PSI, UiO. Utvalget består av 430 foreldre av barn i førskolealder – 247 mødre og 183 fedre. Deltakerne besvarte et spørreskjemabatteri, hvorav to skalaer er benyttet i den aktuelle undersøkelsen: Parent Emotional style Questionnaire (PESQ) og The Coping with Children’s Negative Emotions Scale (CCNES). Begge har subskalaene Veiledende og Unnvikende og subindeksene Internaliserende og Eksternaliserende. Hovedeffekter og interaksjonseffekter av foreldrerolle og barnets kjønn ble undersøkt med toveis variansanalyse (ANOVA). Resultatene viste at foreldrene i større grad rapporterte veiledende stil på eksternaliserende emosjoner med PESQ og på internaliserende emosjoner med CCNES for gutter sammenlignet med jenter. I tillegg var veiledende stil sterkere assosiert med mødre og unnvikende stil med fedre. Det var ingen signifikante interaksjonseffekter av barnets kjønn og foreldrerolle.