• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tabloide klasseblikk - En kritisk diskursanalyse av dekningen av reality-tv i norske aviser

Øie, Ingrid Hauso
Master thesis
View/Open
The file is restricted (More info)
Tabloide-klasseblikk_Masteroppgave.pdf (1.258Mb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-83474

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Journalistikk [159]
Abstract
Denne oppgaven søker å belyse hvordan mediedekningen av reality-tv i norske aviser opprettholder klassestrukturer i samfunnet ved å bruke Skeggs (1997, 2004) og Bourdieus (1977, 1979, 1986) teorier om kulturelle klasseskiller, og Lamonts (1992) begrep om symbolske grenser. Det blir også diskutert hvilke verdier, mekanismer og blikk media operasjonaliserer med i dekningen av reality-tv og av kvinnelige reality-deltagere. Forestillingen om det egalitære, norske samfunnet gjør påstander om hierarkiserende kulturelle grensedragninger omstridt, men kulturpraksiser og -preferanser er sosialt strukturerte også i Norge. Reality-tv er en av formene det tar. Ved å etablere symbolske grenser klassifiseres samtidig folk, situasjoner og praksiser. Dette er med på å skape et “oss” og “de andre”. Å være “vi” er å være inkludert, hørt og sett. Å være “de andre” er å være usynliggjort og fremmedgjort. Beverley Skeggs påpeker at klasse de seneste årene har vært fraværende i den offentlig debatt, men også innen akademia. Hun mener grunnen til at klasse uteblir som teoretisk verktøy er fordi det som kategori har blitt vanskelig å definere, og dermed blir umulig å måle helt nøyaktig. I en profesjonalisert presse med tilhørende journalistiske normer uttrykkes klasse sjelden eksplisitt, og kan dermed gi en slags optisk illusjon om at klasseskiller ikke eksisterer. Oppgaven diskuterer også reality-tv i en nyliberalistisk kontekst, hvor fokus på individuell suksess og en reduksjonistisk tankegang rundt sosioøkonomiske forhold står sterkt. Denne oppgaven bruker Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse for å undersøke kulturelle klasseskiller i norske aviser, selv om det aldri artikuleres direkte i tekstene jeg undersøker. Tidligere forskning viser at arbeiderklassen er underrepresentert i media, men i denne oppgaven ønsker jeg å se på hvordan media også klassifiserer og skaper symbolske grenser i avistekster som tilsynelatende kan virke ordinære eller trivielle.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy