• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virkemidler i undervisningsvideoer i matematikk

Aasbrenn, Amund
Master thesis
View/Open
masteroppgave_amund_aasbrenn.pdf (3.163Mb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-82673

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Realfagdidaktikk [151]
Abstract
Videoundervisning i matematikk på internett er et stadig mer populært felt både på verdensbasis og i Norge. Enkle YouTube-søk på matematiske temaer resulterer i tusenvis av treff med lærere som forklarer på ulike måter, med ulikt innhold, ulik form og med ulike videovirkemidler. Dette er et felt det er lite forsket på tidligere, og det ser ut til å være få rammeverk som kan beskrive virkemidlene undervisere tar i bruk i slike åpent tilgjengelige undervisningsvideoer. I denne matematikkdidaktiske studien ønsker jeg å få dypere innsikt i hvilke virkemidler matematikklærere tar i bruk i åpent tilgjengelige undervisningsvideoer om grunnleggende ligningsforståelse. Jeg ønsker også å bruke denne innsikten til å finne en måte å vurdere kvaliteten av disse videoene på. For å svare på problemstillingen gjennomfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av 11 åpent tilgjengelige undervisningsvideoer på både norsk og engelsk. Ved hjelp av analysen utvikler jeg kategorier som beskriver virkemidlene som brukes i videomaterialet både deduktivt og induktivt. Til sammen bygger disse kategoriene opp et rammeverk som beskriver virkemidlene underviserne tar i bruk i videomaterialet. Videre i studien brukes et utvalg av disse virkemidlene til å illustrere hvordan man kan vurdere kvaliteten i undervisningsvideoer ved å se på sammenhengen mellom kognitiv belastning og læringsutbytte. Hovedfunnet i denne studien er at kunnskap om virkemidlene i en åpent tilgjengelig undervisningsvideo i matematikk kan brukes til å si noe om når det oppstår kognitiv overbelastning, som igjen kan brukes til å vurdere læringsutbyttet og dermed kvaliteten i et utvalg videoer. I videomaterialet kom det også frem at signaliseringer er det klart mest brukte virkemiddelet for å styre seernes oppmerksomhet, og at dette gjøres på mange ulike måter. Et annet interessant funn er at hovedtyngden av undervisningen i videomaterialet er instrumentell og at forklaringene stort sett er lite forankret i seernes antatte tidligere matematikk-kunnskaper. Dette kan forklares med at innholdet i store deler av videomaterialet er utregning av enkle ligninger, der høy forekomst av instrumentell orientering og regelbundet forklaring kan være naturlig.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy