• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erfaring og interesser kan ha mye å si: Tilrettelegging og hensyn for deltakelse i en designprosess med yngre med demens

Tangård, Kathrine Hasås
Master thesis
View/Open
Masteroppgave---Kathrine-Tanga-rd.pdf (16.46Mb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-82825

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for informatikk [3608]
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan man kan tilrettelegge for deltakelse for yngre mennesker med demens (YMD) i en deltakende designprosess, og i utformingen av en teknologisk løsning de selv kan ta i bruk, basert på et behov de selv har. Oppgaven er delvis inspirert av lignende forskning med tanke på erfaringer med brukergruppen og utprøvde tilpasninger, og legger vekt på hva som bør tas hensyn til når man inkluderer YMD som deltakere i en designprosess, og hva man bør fokusere på for å tilrettelegge for deltakelse. Det har blitt gjennomført en femfasers designprosess, og med deltakende design (PD, participatory design) som tilnærming, blant annet med fokus på deltakelse og gi deltakerne en stemme i utformingen av en løsning. I alle fasene har det vært fokus på hvordan deltaker kunne delta, ved å tilpasse metoder til omstendighetene og tilrettelegge for økt deltakelse fra deltaker. Det har blitt gjennomført totalt 20 aktiviteter med 10 forskjellige deltakere, og blitt brukt forskjellige metoder, blant annet metoder som ikke er vanlig innen PD, som Touchstone tours og Customer journey mapping. Det har også blitt laget et design og en høyoppløselig prototype i form av en app for nettbrett, for å tilfredsstille et behov deltaker hadde om å forbedre leseferdighetene. Selv om flere deltakere har deltatt, har det vært mest fokus på én deltaker. Oppgaven viser at det er mulig å inkludere YMD i en deltakende designprosess, så fremt designer tilrettelegger for det. Funn viser at de er ærlige, og i stand til å ta valg og dele meninger. Hovedfunn fra prosjektet viser at mye henger sammen og påvirker hverandre, og bør forstås sammen. Derav tittelen, som referer til funn om at erfaring og interesser kan ha mye å si og noe man bør ta hensyn til ved inkludering av YMD i en designprosess, ved at det har påvirket tilpasning, tilrettelegging, behovet i fokus og løsningen.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy