Abstract
Denne oppgaven er en undersøkelse av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris, fra prisens etablering i 2013 og frem til i dag. Oppgaven tar for seg nominasjonstekstene til de nominerte verkene og undersøker måten nominasjonene begrunnes. Oppgaven er et bidrag til forskning på litterære vurderinger generelt og til barnebokkritikkforskning spesielt. Oppgavens metode baserer seg på en kategorisering av ulike typer kvalitative begrunnelser. På bakgrunn av nominasjonstekstene og estetisk teori er det utarbeidet syv kategorier som nominasjonstekstenes begrunnelser plasseres innenfor. Resultatene er presentert i grafer og viser trekk ved prisen som helhet, samt trekk ved enkeltstående land og år. Resultatene av undersøkelsen viser at nominasjonstekstene i Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i stor grad vektlegger de nominerte verkenes visuelle utforming. Nominasjonstekstene legger også mye vekt på forfatternes tidligere meritter, mens originalitet og nyskapning innen sjangeren ikke vies mye oppmerksomhet. Videre finner undersøkelsen at et voksenperspektiv ser ut til å dominere nominasjonstekstene, og at juryens tolkning av de nominerte verkene tar utgangspunkt i en rekke estetiske begreper. Utfordrende tematikk slik som krig og vold ser ut til å spille en beskjeden rolle hos Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. Et annet funn er at nominasjonstekstenes form og innhold er utformet på en lignende måte på tvers av nasjoner og over tid. Den vanligste formen vier én tredjedel av teksten til handlingsreferat, én tredjedel til kvalitative vurderinger, og én tredjedel til en oppsummering av forfatternes tidligere meritter. Til tross for dette finnes det også betydelig variasjon i hvordan nominasjonstekstene er utformet.