• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Begrunnelser for kvalitet: En undersøkelse av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2013-2019

Ween, Audun Andreas
Master thesis
View/Open
Begrunnelser-for-kvalitet---Audun-Ween.pdf (951.5Kb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-82397

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [342]
Abstract
Denne oppgaven er en undersøkelse av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris, fra prisens etablering i 2013 og frem til i dag. Oppgaven tar for seg nominasjonstekstene til de nominerte verkene og undersøker måten nominasjonene begrunnes. Oppgaven er et bidrag til forskning på litterære vurderinger generelt og til barnebokkritikkforskning spesielt. Oppgavens metode baserer seg på en kategorisering av ulike typer kvalitative begrunnelser. På bakgrunn av nominasjonstekstene og estetisk teori er det utarbeidet syv kategorier som nominasjonstekstenes begrunnelser plasseres innenfor. Resultatene er presentert i grafer og viser trekk ved prisen som helhet, samt trekk ved enkeltstående land og år. Resultatene av undersøkelsen viser at nominasjonstekstene i Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i stor grad vektlegger de nominerte verkenes visuelle utforming. Nominasjonstekstene legger også mye vekt på forfatternes tidligere meritter, mens originalitet og nyskapning innen sjangeren ikke vies mye oppmerksomhet. Videre finner undersøkelsen at et voksenperspektiv ser ut til å dominere nominasjonstekstene, og at juryens tolkning av de nominerte verkene tar utgangspunkt i en rekke estetiske begreper. Utfordrende tematikk slik som krig og vold ser ut til å spille en beskjeden rolle hos Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. Et annet funn er at nominasjonstekstenes form og innhold er utformet på en lignende måte på tvers av nasjoner og over tid. Den vanligste formen vier én tredjedel av teksten til handlingsreferat, én tredjedel til kvalitative vurderinger, og én tredjedel til en oppsummering av forfatternes tidligere meritter. Til tross for dette finnes det også betydelig variasjon i hvordan nominasjonstekstene er utformet.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy