Abstract
Denne oppgaven handler om styring av besøkende til British Museum i perioden 1871-1911. Dette er et konsept som er utledet fra Michel Foucaults verk, og utviklet av andre forskere og teoretikere. Formålet med oppgaven har vært å undersøke de premissene for styring av besøkendes kunnskapservervelse og adferd som er fremstilt av to av forskerne innenfor feltet som har påvirket diskursen mest, nemlig Tony Bennett og Eilean Hooper-Greenhill. Jeg har gjennomført en undersøkelse basert på kildemateriale fra British Museums hovedarkiv samt en reisehåndbok fra forlaget Karl Baedeker, fotografier og illustrasjoner. Jeg har konkludert med at museet kunne fungere som et virkemiddel for styring av besøkendes kunnskapservervelse og adferd, men at enkelte faktorer ville påvirket hvor suksessfullt det ville vært. Disse faktorene inkluderer naturen til og utformingen av hjelpemidler for styring av besøkendes kunnskapservervelse, besøkendes leseferdigheter og forkunnskaper, vilje til å la seg regulere, besøkendes sosiale bakgrunn, samfunnsklasse og eventuelle arbeidstid, i tillegg til museumsbyggenes arkitektoniske utforming. Jeg har også konkludert med at enkelte av Tony Bennetts og Eilean Hooper-Greenhills uttalelser og konsept må modifiseres eller nyanseres noe når man diskuterer styring av besøkendes kunnskapservervelse og adferd på British Museum i perioden 1871-1911. Dette gjelder særlig museets arkitektoniske utforming og møter mellom kunnskapsprodusenter og kunnskapskonsumenter.