Abstract
Reactive Attachment Disoder (RAD)/Disinhibited Social Engagement Disorder (DSED) og Autismespekterforstyrrelser (ASD) har flere overlappende symptomer som kan gjøre det vanskelig å skille tilstandene fra hverandre. RAD/DSED er assosiert med alvorlig omsorgssvikt og ASD er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse med biologiske årsaker. Helsestasjonstjenesten sin oppgave er å henvise barn med atypisk utvikling til rett instans til rett tid. Hovedformålet med masterprosjektet er å gi en oppdatert kunnskapsoversikt som viser hvilke symptomer som skiller RAD/DSED fra ASD. Det sekundære formålet er å diskutere hvordan resultatene fra kunnskapsoversikten kan komme til nytte i helsestasjonsarbeidet. Metoden som ble benyttet var en systematisk oversikt med narrativ syntese. Litteraturgjennomgangen identifiserte tre studier. Resultatene fra disse studiene viser at det er mulig å skille RAD/DSED og ASD. De symptomene som best skiller disse tilstandene fra hverandre er repetitiv/stereotyp atferd og begrensede interesser, som begge indikerer ASD. Andre symptomer som impliserer ASD er: å være i sin egen verden, ikke respondere på sitt eget navn samt kommunikasjonsvansker. Et symptom som impliserer RAD/DSED er oppmerksomhetssøkende atferd. Det er grunn til å stille spørsmål om tilliten til disse resultatene da alle de inkluderte studiene er observasjonsstudier. I framtidig forskning hadde det vært interessant å utforske om andre typer design, både kvantitative og kvalitative, understøtter resultatene. På nåværende tidspunkt er det disse studiene vi har, og funnene er allikevel viktig i helsestasjonsarbeidet og for andre fagpersoner som arbeider med barn. Funnene setter også søkelyset på hvordan helsestasjonstjenesten kan bedre sin praksis i forsøket på å skille mellom mulig RAD/DSED og ASD.