• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det føltes litt rart å si det, ikke bare tenke det". Emosjonsfokusert kommunikasjon mellom foreldre og søsken til barn med funksjonsnedsettelse

Smenes, Liv Kristin
Master thesis, Group thesis
View/Open
Resctricted until:2023-05-13(More info)
PSYC6100_Hovedo ... 20_-UtenVedlegg_Smenes.pdf (1.203Mb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-81728

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2927]
Abstract
Bakgrunn: Parallelt med økning i antall barn diagnostisert med kronisk funksjonsnedsettelse, øker også antall søsken til barn med funksjonsnedsettelse. Denne søskenpopulasjonen har økt risiko for psykiske vansker, og foreldre-søsken-kommunikasjon er funnet å være mindre varm og åpen enn i familier uten et barn med funksjonsnedsettelse. Søskenprosjektet er et samarbeid mellom Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser og Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo. Prosjektet har utviklet SIBS, en evidensbasert intervensjon for å styrke emosjonsfokusert kommunikasjon mellom foreldre og søsken. SIBS fikk økt relevans da Stortingets endring av Helsepersonelloven § 10 a trådde i kraft januar 2018, og søsken ble sidestilt med barn som pårørende til foreldre med sykdom. Hensikten med foreliggende studie var å vurdere hvorvidt SIBS hadde intendert effekt på foreldre-søsken-kommunikasjon. Denne oppgavens forfattere har ikke vært delaktig i prosjektets planlegging og innsamling av data, men har selvstendig analysert datamaterialet. Metode: Studien har et deskriptivt mixed method design. Datamaterialet består av emosjonsfokusert kommunikasjon i ni foreldre-søsken-dyader, filmet ved tre ulike måletidspunkter: før intervensjon (T1), tre (T2) og seks måneder etter intervensjon (T3). Kommunikasjonsendringer beskrives primært på gruppenivå. I tillegg til selvrapporterings-mål har studien inkludert objektive mål, og vurdert hvorvidt effektmålene korrelerer. Resultater: Søskens gjennomsnittlige antall uttrykk for negativ affekt økte mellom hvert måletidspunkt. Foreldres gjennomsnittlige andel åpne responser økte fra T1 til T2, men avtok fra T2 til T3. Fra T1 til T3 innebar dette en samlet reduksjon i andel åpne responser. Det var tidvis overenstemmelse mellom subjektive og objektive mål, men oftest ikke. Objektive mål korrelerte oftere med søskenrapportering enn foreldrerapportering. Konklusjon: Studiens funn indikerer at SIBS evner å påvirke emosjonsfokusert foreldre-søsken-kommunikasjon i positiv retning. Det ble imidlertid også avdekket potensielle utfordringer som antas å svekke SIBS’ evne til forlenget effekt.  
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy