• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skjermbruk hos barn og utvikling av sosial kompetanse - en systematisk litteraturgjennomgang

Østmo, Simen Olav
Master thesis, Group thesis
View/Open
Brosstad--stmo- ... ompetanse_uten-vedlegg.pdf (1.873Mb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-81719

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2927]
Abstract
Bakgrunn: Sosial kompetanse er en grunnleggende forutsetning for barns samhandling, fungering og tilhørighet til sosiale fellesskap (Utdanningsdirektoratet, 2016, 2018). Med sosial kompetanse menes emosjonelle, kognitive og atferdsmessige ferdigheter nødvendig for sosial fungering (Garbarino, 1985; Ogden, 2015; Semrud-Clikeman, 2007; Weissberg og Greenberg, 1998). Skjermbruk har de siste årene blitt en vesentlig del av hverdagen til norske barn (Bakken, 2019; Løvgren og Svagård, 2019; Staksrud og Ólafsson, 2019; Statistisk sentralbyrå, 2019). Parallelt har det vært et gjentakende tema i mediebildet og innenfor populærvitenskapen hvorvidt barns skjermbruk bør begrenses for å hindre negativ utvikling (Bjørndal og Røvik, 2019; Lein, 2019; Måleng, 2018; Stabell, 2019). Samtidig foreligger det få, om noen, empiriske kunnskapsoppsummeringer som ser på sammenhengen mellom barns skjermbruk og utviklingen av sosial kompetanse. Formålet med vår hovedoppgave er å bidra til forskningsfeltet ved å gjennomføre en systematisk litteraturgjennomgang hvor sammenhengen mellom barns skjermbruk og utviklingen av sosial kompetanse undersøkes. Metode: Artikkelforfatterne utførte et systematisk litteratursøk i henhold til PRISMA- retningslinjene i databasene MEDLINE, EMBASE og PsycINFO (Liberati et al., 2009). 2142 artikler ble vurdert for egnethet, hvorav 22 møtte oppgavens inklusjonskriterier og ble inkludert i den systematiske litteraturgjennomgangen. Resultater: Det er signifikante sammenhenger mellom barns skjermbruk og utviklingen av sosial kompetanse. Skjermbruk synes å være assosiert med emosjonelle, kognitive og atferdsmessige ferdigheter, men ikke sosiale ferdigheter. Foreldres involvering synes å mediere de observerte sammenhengene. Konklusjon: Resultatene peker i retning av at hvilket medieinnhold barna eksponeres for når de bruker skjermer er av større betydning enn hvilken digital enhet som anvendes. Samtidig kan det være at skjermbruk generelt utgjør en risikofaktor for skjevutvikling, fordi skjermbruk reduserer barnas deltakelse i aktiviteter som er av betydning for positiv utvikling.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy