• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En VEP-studie av LTP-liknende plastisitet, læring og hukommelse.

Hippe, Erik Johannes
Master thesis, Group thesis
View/Open
Hovedoppgave_En ... --l-ring-og-hukommelse.pdf (1.365Mb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-81702

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2924]
Abstract
Bakgrunn: Langtidspotensiering (LTP) antas å være en av hovedmekanismene bak hukommelse og læring. LTP er grundig forstått i dyremodeller, men forskning på LTP i den menneskelige hjerne har vært metodologisk utfordrende. Non-invasive metoder som undersøker stimulusselektiv responsmodulering (SRM) ved bruk høyfrekvent sensorisk stimulering og mål av elektrofysiologiske hendelsesrelaterte potensialer (ERP) kan endre dette. SRM (målt som endringer i ERP) er sett å dele egenskaper med LTP slik det er studert invasivt i dyr. Studier av SRM indikerer også LTP som mulig nevrokjemisk mekanisme bak menneskelig hukommelse og læring, men evidensbasen er liten. Denne studien benytter visuelle hendelsesrelaterte potensialer (VEP) for å undersøke sammenhenger mellom SRM, visuell perseptuell læring (VPL) og hukommelse for figurer. Dette for bedre å forstå hvordan erfaringsavhengige endringer henger sammen med nevroplastiske prosesser. Et av målene med studien er å styrke belegget for at ERP kan benyttes til å studere nevral plastisitet. Metode: 42 deltakere gjennomgikk EEG, nevropsykologisk testing og VPL-oppgaver. VEP-data ble analysert med fokus på amplitydeendring i komponentene C1, P1 og N1. Hukommelse ble målt med Aggie Figures Learning test (AFLT). I VPL-oppgavene diskriminerte deltakerne mellom sjakkbrettmønster med gradert maskering og støy. VPL-oppgavene ble gjort i tre runder; før, mellom og etter VEP-intervaller. En kontrollgruppe bestående av 10 deltakere fra hovedgruppen gjennomgikk paradigmet uten VEP-intervaller og AFLT seks måneder senere. Resultater: Signifikant amplitydeendring ble funnet for C1 og N1 fra baseline til post-stimuleringsblokkene. Det ble også funnet signifikant endring i gjennomsnittlig terskelnivå for diskriminering fra den første runden med VPL til den andre, samt trendsignifikant forskjell i gjennomsnittlige terskelnivåer for den første runden i VPL-paradigmet mellom hovedgruppen og kontrollgruppen. Sammenlikningsanalysen viser trendsignifikant korrelasjon mellom SRM og VPL. Konklusjon: Studien replikerer tidligere forskning på VEP-modulering, og understreker viktigheten av økt forståelse for betydningen av individuell variasjon i VEP/SRM. Paradigmet trer frem som en potensielt effektiv tilnærming for å generere kunnskap rundt sammenhengen mellom LTP-liknende plastisitet og hukommelse og læring.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy