Abstract
Formålet med denne oppgaven er å belyse driften av Barnekoret ved Den Norske Opera & Ballett, og legge fram argumenter for legitimering av Barnekorets eksistensberettigelse. Samtidig bidrar oppgaven til innhenting av materiale når det kommer til forskning på barn og unge, og utøvelse av musikk på et kunstnerisk høyt nivå, der ulike faktorer av det å utøve musikk er likeverdige deler av aktiviteten. Oppgaven er fokusert rundt Barnekorets sammensatte drift. For å belyse ulike deler av Barnekorets drift, har jeg benyttet meg av ulike metoder og måter å innhente forskjellig kildemateriale på. Barnekorets drift er sammensatt på den måten at det både er et fritidstilbud til barn og unge, et pedagogisk tilbud, samtidig som Barnekoret skal møte de kunstneriske kravene som kommer med det å være en del av Den Norske Opera & Ballett. I tillegg til dette dukker det opp spørsmål rundt hva det vil si å være en kulturinstitusjon, og etiske dilemmaer knyttet til barn og arbeid. Oppgaven er inndelt slik at Barnekorets drift blir gjennomgått fra ulike perspektiver, fra Den Norske Opera & Ballett sitt perspektiv, barnekoristens perspektiv, og det norske samfunnet sitt perspektiv.