• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Høstingsarkiver
  • CRIStin høstingsarkiv
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Høstingsarkiver
  • CRIStin høstingsarkiv
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

GRAMMATIKK OG SKRIVEUTVIKLING - HVA SIER DEN BRITISKE EPPI-OVERSIKTSSTUDIEN?

Tonne, Ingebjørg; Sakshaug, Laila Lutnæs
Chapter; AcceptedVersion; Peer reviewed
View/Open
Tonne-Sakshaug3.pdf (382.4Kb)
Year
2007
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-81189

CRIStin
1804805

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier [661]
  • CRIStin høstingsarkiv [15966]
Original version
Skrive for nåtid og framtid II. Skriving og rettleiing i høgre utdanning. 2007
Abstract
Internasjonale undersøkelser har konkludert med at undervising i formell grammatikk ikke fører til bedre skriveferdigheter hos skoleelever. Nyest og mest omfattende er kanskje rapportene fra en oversiktsstudie gjennomført av et britisk senter som heter EPPI. De gir en systematisk gjennomgang av enkeltundersøkelser fra 1960-tallet og fram til i dag. Vi ønsker her å sette et kritisk søkelys på sentrale definisjoner av begreper i undersøkelsen, som ”grammar” og ”sentence combining”, og på forholdet mellom dem. Gjennom dette ønsker vi å drøfte hva som er de viktigste forskjellene mellom det å undervise i grammatikk og det å undervise med ”sentence combining” når det gjelder effekten på skriveferdighetene til elevene. Vi kaster også noen raske historiske blikk på den norske grammatikkdiskusjonen, for å antyde relevansen av den internasjonale diskusjonen også for hjemlige forhold.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy