Tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB): En kvalitativ undersøkelse av TIB med barn som opplever vanskelige familieforhold
Metadata
Show metadataAppears in the following Collection
- Psykologisk institutt [2921]
Abstract
Avhandlingen omhandler TIB for barn i alderen 5-11 år og baserer seg på analyser av blant annet 108 terapisesjoner med barna. I fire kvalitative delstudier blir betydningen av felles fokus, sentrale tema i terapiprosessene med barn og foreldre, terapeutoppgaver for barneterapeut og foreldreterapeut og endringsfaktorer utforsket og beskrevet. Resultatene tyder på at terapiene bidro til en gunstig utvikling for barna i undersøkelsen. Barna formidlet viktige personlige opplevelser, og de ga etter hvert mer uttrykk for egne følelser og behov. Etter terapi viste barna bedre mestringsstrategier, de hadde færre symptomer og familieforholdene bedret seg. Endringene ses i sammenheng med en bevisst og aktiv tilrettelegging for at gjensidige reguleringsprosesser mellom barn og terapeut, mellom foreldre og terapeut og mellom barn og foreldre skulle kunne utvikle seg. Ulike kommunikasjonsformer, blant annet implisitt kommunikasjon, og en mentaliserende innstilling i møtet med barna var av betydning. Avhandlingen indikerer at en fokusert og tydelig terapistruktur kombinert med fleksibilitet og individuelle tilpasninger bidro til terapiprosesser preget av engasjement og målrettet terapeutisk arbeid.List of papers
Paper 1: Marianne Haugvik og Unni Tanum Johns (2006). Betydningen av felles fokus i tidsavgrenset psykoterapi med barn: En kvalitativ studie av psykoterapi med barn som opplever vanskelige familieforhold. Tidsskrift for norsk Psykologforening, 43(1) 19-29. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2006/01/betydningen-av-felles-fokus-i-tidsavgrenset-psykoterapi-med-barn-en-kvalitativ. Artikkelen er ikke inkludert i avhandlingen grunnet tidsskriftets bestemmelser. |
Paper 2: Marianne Haugvik & Unni Tanum Johns. (2008). Facets of Structure and Adaptation: A Qualitative Study of Time-limited Psychotherapy with Children Experiencing Difficult Family Situations. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 13(2), 235–252. doi: 10.1177/1359104507088345. Artikkelen er inkludert i avhandlingen. Også tilgjengelig her: https://doi.org/10.1177/1359104507088345 |
Paper 3: Marianne Haugvik. (2013). Structured parallel therapy with parents in time-limited psychotherapy with children experiencing difficult family situations. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 18(4), 504–518. DOI: 10.1177/1359104512460859. Artikkelen er inkludert i avhandlingen. Også tilgjengelig her: https://doi.org/10.1177/1359104512460859 |
Paper 4: Marianne Haugvik & Svein Mossige (2017). Intersubjectively oriented, time-limited psychotherapy with children: how does the therapist evaluate the therapeutic process and what are the therapist’s tasks?, Journal of Child Psychotherapy, 43:3, 353-368, DOI: 10.1080/0075417X.2017.1369554. Artikkelen er ikke inkludert i avhandlingen grunnet tidsskriftets bestemmelser. Den er tilgjengelig på dette nettstedet: https://doi.org/10.1080/0075417X.2017.1369554 |