Abstract
Taushet i psykodynamisk terapi har vært drøftet og forstått på ulike måter. Dette er en kvalitativ studie av en studentterapi, som har undersøkt problemstillingen: På hvilken måte kan oppmerksomhet på episoder med taushet mellom pasient og terapeut informere en terapeut i en psykodynamisk terapi, og kan oppmerksomhet på taushet fremme terapiprosessen? Den har underproblemstillingene: Hvilke ulike former for taushet kan forekomme i en terapi? og Hvilke underliggende prosesser kan bidra til at taushet oppstår? Datamaterialet i denne studien er samlet inn som en del av «The Nordic Psychotherapy Training Study. The Development of Clinical Knowledge and Skills» (NORTRAS). Studien har vært basert på videoopptak fra ett terapeutisk forløp. Alle sekvenser med taushet varende ti sekunder eller mer fra hele terapiforløpet ble identifisert og analysert ved hjelp av fortolkende fenomenologisk analyse. Det ble også gjennomført forskningsintervjuer med både pasient og studentterapeut underveis i analyseprosessen. Analysene avdekket syv ulike former for taushet som samlet seg i tre overordnede kategorier. Alle kategoriene ble samlet og presentert i en modell som indikerte at taushet forekom som en konsekvens av relasjonelle prosesser med kommunikativt innhold. Flere av de syv grunnleggende kategoriene kunne forekomme innenfor hver enkelt sekvens. Observasjoner av rekkefølgen i disse pekte i retning av latente prosesser, som igjen ble utforsket i et objektrelasjonsperspektiv. Denne analysen synes for øvrig å være den første empiriske studien som analyserer også på nivå av mulige latente prosesser. Det aktuelle datagrunnlaget har gitt anledning til å utforske taushet i en relasjonell prosess, og dermed også analysere prosesser i episoder med taushet som ikke de tidligere empiriske arbeidene har gjort. Det konkluderes med at en samtidig oppmerksomhet på latente prosesser og manifeste uttrykk av taushet i en psykodynamisk terapi kan bidra til at forståelsen av disse gjensidig påvirker hverandre, og muligens kan fremme den terapeutiske prosessen i terapier der tausheten har en viktig kommunikativ funksjon. Implikasjoner for klinikk og terapeutopplæring drøftes kort.