Hide metadata

dc.date.accessioned2019-12-02T19:15:12Z
dc.date.available2019-12-02T19:15:12Z
dc.date.created2019-01-02T11:03:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBjörnsson, Julius Kristjan . Om lenkefeil og ekvivaleringsmetoder på nasjonale prøver: Evaluering av endring over tid. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2018, 12(4)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/71091
dc.description.abstractNasjonale prøver i nåværende form, hvor Item Response Theory (IRT) benyttes for å bestemme oppgavenes egenskaper og hvor man måler utvikling over tid, har vært gjennomført siden 2014. Prøvene har vist seg å være stabile over tid, og en lenking og ekvivalering er blitt gjort siden 2014 for å gjøre sammenlik-ninger over tid mulige. For å kunne avgjøre om endringer over tid er signifikante, er det nødvendig å kvantifisere den usikkerheten som er knyttet til prosedyren for lenking fra år til år. Denne usikkerheten betegnes som lenkefeilen. Denne artikkelen gjør rede for ulike måter å gjøre dette på, og med bakgrunn i dette beregnes størrelsen av den lenkefeilen som er til stede i regning og engelsk for 5. og 8. trinn. I tillegg presenteres resultater fra en undersøkelse av mulig bias i lenkingen. Konklusjonen er at lenkefeilen er akseptabel, men likevel såpass stor at evaluering av endring over tid må ta hensyn til den. Det blir derfor viktig å ha et prøvedesign og bruke metoder som gir riktige (unbiased) estimater og som bidrar til å minimere lenkefeilen.
dc.languageNO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleOm lenkefeil og ekvivaleringsmetoder på nasjonale prøver: Evaluering av endring over tid
dc.typeJournal article
dc.creator.authorBjörnsson, Julius Kristjan
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1648351
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=12&rft.spage=&rft.date=2018
dc.identifier.jtitleActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
dc.identifier.volume12
dc.identifier.issue4
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.6273
dc.identifier.urnURN:NBN:no-74226
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1504-9922
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/71091/2/Lenkefeil_ACTA.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.articleid16


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International